Alla diskusarna döda :,(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    Alla diskusarna döda :,(

    Lite tråkiga nyheter att dela med mig av, har haft problem med mina diskusar ett tag nu. Har haft 10 st från början, en dog när jag var bortrest och förpesta vattnet i en veckas tid. Misstänker att övrig diskusar blev sjuka av detta och hela karet krascha. Efter många vattenbyten och en rätt så svag dosering salt, 3-4 dl salt till 450L. Diskusarna hämta sig men några började magra och till slut gav en andra diskus upp. Man började se skelettdelarna runt ansiktet och de var väldigt smala i kroppen. Detta hände dock enbart mina marlboro reds som var något yngre än de 5 red scribbelt jag skaffade senare. Läst runt på nätet och även på nordiska diskus forumet. En hel del rekomendera till andra att öka tempen i karet. Så har skaffat ett kar till på 112 Liter som står i garderoben som det skall odlas växt och ev fisk i. Fyllde på karet och sänkte ner ph med co2 till samma värde som i det stora karet, även tempen va exakt samma. Flyttade över alls diskusarna och det såg ut att gå bra så länge vi var vakna. Ställde in doppvärmaren på 34 grader och när jag skulle kolla till dem i morse va det ingen trevlig syn. Samtliga fiskar var tvärdöda. Tempen stod på 34 och ph på 6,8. Kom att tänka på nästan direkt att jag glömt att hälla i salt. Så jag antar att det var det som tog livet av dem? Vilket enormt jävla misslyckande, blev så förbannad på mig själv att jag höll på att smälla av. Någon som vet med säkerhet vad som händer om man rycker allt salt från dem på en gång? Har haft svårt att leta upp någon som råkat ut för samma sak (ensam om min dumhet).

    Har även noterat att mina cyradoras börjat tappa delar av sitt skin (vissa av dem) kan detta också bero på saltet? Tänkte först om det är svamp eller något annat skit men kan inte se några konstigheter på övriga fiskar?

    Hur gör man nu för att lägga av med saltet? Mindre delvatten byten antar jag.
    Känns skönt att ha skrivit av sig lite, ett misstag jag aldrig kommer göra igen.

    mvh
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är definitivt inte saltet som dödat dem, skulle mer tro på co2 förgiftning om den fortfarande var igång...och ett 112 liters akvarium med 10 diskusar är ingen höjdare, tyvärr. En annan variant är tempen i kombination med syrebrist.
    En liten gissning är att dina diskusar haft någon typ av magproblem, tex flagellater eller liknande som grundproblem.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Oavsett orsaken så har du mina starkaste sympatier. Har förstått det som att du jobbat hårt med detta karet. Sedan är väl detta problemet när det varit en Diskusboom ett tag på Zoopet att Diskusen som så inte är svår så länge det fungerar (vilket väl gäller de flesta arter egentligen). Men slarvmarginalerna är så små. Har en egen historia bakåt i tiden där en hel grupp dog.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Lider med dig Fissure

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Tråkigt det som hänt
          Orsaken TROR jag är den höga temperaturen som leder till rejäl syrebrist och att fiskarna gick i ett så litet akvarium vilket ytterligare spär på syrebristen. Detta var den akuta orsaken för hög temperatur i sig ställer högre krav på skötseln som mycket tätare vattenbyten, bätter syresättning och bättre övervakning (vattnet blir snabbt dåligt av t.ex. en död fisk).
          Varför fisken ursprungligen blev sjuk vet jag inte alls - det kan kanske någon diskusexpert reda ut.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Ja det kan mycket väl ha varit co2 förgiftning då. Tänkte att så länge ph kontrollern sköter ph så är det lugnt, men kanske har tänkt fel där? Just syret och den höga temperaturen var något jag var medveten om så jag satte in en syresten, glömde säga det. Vattnet var dagsnytt när fiskarna släpptes i men syret kanske försvinner jättesnabbt?

            Får bli en diskuspaus nu ett tag tills det stora karet har retts om. Tänkte ju försöka mig på diskuslek i det lilla karet men det kan jag glömma på ett tag nu
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            Arbetssätt...