Scalare med hål i ryggfenan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Nalle

    • February 2014
    • 3

    Scalare med hål i ryggfenan

    Hej,

    en av mina scalarer har fått hål i ryggfenan, provat att doppa i saltbad men det fortsätter att växa.

    Han är pigg och glad, äter och är framme. Det har dock varit stökigt i akvariet en tid då två andra scalare par bestämde sig för förökning samtidigt så det har varit lite revirkamp, antagligen har han varit stressad.

    Akvariet är på 576liter, filter Eiheim 2078 + UV lampa 36w. Vattenvärden är helt ok, brukar byta ca 10% i veckan. Nu har jag inte bytt på ett tag så det blev ett lite större byte i helgen ca 1/3 del.

    Behöver hjälp?

    I övrigt finns ca 30 kardinaltetror, 5 siameser, 3 mosaikgurami och ett dvärgciklidpar i akvariet.
    Bifogade filer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det brukar inte bli så mycket mer, se tiden an vad som händer.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Rasmus Nalle

      • February 2014
      • 3

      #3
      Nu är han död, men jag tror inte att det beror på hålen i fenan. Straxt efter vattenbytet blev en annan av Skalarerna lite trött och ville inte riktigt äta. två dagar senare är han död med uppsvälld mage, började misstänka buksot men hoppades att det "bara" var förstoppning.

      Två dagar senare dog han med hål i fenan, dock inte med uppsvälld buk, så jag kopplade inte sambandet. Ett annat skalare par hade samtidigt lagt ägg och det var ganska högt tempo i akvariet, kanske stress tänkte jag.

      I går observerades mamma i paret med en vit tråd hängandes, har haft henne under koll, hon hade dock aptit imorse så jag tänkte faran över.

      Idag när jag kommer hem är hon död, och börjar fundera på om det är dags för Octozin?

      Synd för jag tycker det är bra balans mellan filter, växter och fiskar nu. Men jag vill inte ha fler döda skalarer , de hade vuxit sig fullstora och lekt flera gånger senaste månaden.

      Behöver lite råd? ett rejält vatten byte blir det i varje fall...kanske lite salt?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vattenbyte är inte fel, medicinering mot något som man inte vet är inte bra.
        Så mitt råd är att börja med vattenbyte 25-30% ett par gånger i veckan, utan tillsatt salt. Fortsätt med detta ett tag, och sedan gå ner till en gång i veckan när det lugnat ner sig. Kör med ett bra vattenberedningsmedel om det behövs(kloraminer).

        Tråkigt att dina fiskar dött, men som du redan är inne på så har hålet i fenan inget med det att göra...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...