Vita pricksjukan?? Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svordom
    • May 2014
    • 6

    Vita pricksjukan?? Hjälp!

    Hej. Jag är rätt ny här så jag hoppas att mitt inlägg/ämne hamnar på rätt ställe nu.

    Jag misstänker att min svärdbärare har fått vita pricksjukan. Han har vit "beläggning" på kroppen och verkar inte vara helt pigg.
    Hur ska jag behandla? Bör jag i såfall ta ut malarna och ha dem i ett annat kar?
    Har googlat och inte fått några direkta svar.

    De fiskar jag har i akvariet är:
    3 skäggmunsmalar
    4 siamesiska algätare
    5 sorgmanteltetror
    2 neontetror (deras kompisar har blivit uppättna pga att dom var så små...)
    1 zebrafisk
    2 guramisar (en guldgurami & en som är pärlemorfärgad)
    1 guppy
    Samt en svärdbärare som jag adopterat av en kompis.

    Vill tillägga att jag har ett kar på 100-150 liter.

    Tacksam för svar!
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Vit beläggning låter mer som svamp eller något bakteriellt skit som bråkar med slemskiktet..

    Det finns självklart behandling även mot detta men om man ska vara krass är oddsen större för dig som nybörjare att du medicinerar ihjäl karet än att du räddar fisken.. Har du möjlighet skulle jag slänga ner honom i en hink med en syrepump i och medicinera där.. Dessvärre behöver du också en bild på fisken för att vi ska kunna avgöra vad det är för fel på honom.. Största boven är oftast vattenkvaliteten..

    En vettig investering är också vattentester för att se att vattnet är i skick i allmänhet tills du lärt dig vad som funkar och inte funkar i ditt kar..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Svordom
      • May 2014
      • 6

      #3
      Nu när jag kom hem från diverse ärendeuppdrag såg jag att svärdbäraren var död, så jag plockade bort honom.
      Men nu undrar jag, behöver jag behandla akvariet om sjukdomen skulle ha spridit sig? Vad jag ser och märker så är det inget fel på de övriga fiskarna, dem verkar må bra och simmar runt som dem ska.


      Lägger ändå upp bild (länken ovan) på den sjuka fisken ifall jag får svar på vad det kan vara för sjukdom osv.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Är det inget fel gör medicinen oftast mer skada än nytta.. Håll koll på dem bara men som sagt är den största orsaken till sjukdomar vattenkvalitén, byt ofta och mycket vatten (det är min taktik men då har jag också lite speciella fiskar) och mata inte mer än du behöver och håll koll på dina filter..

        Det är ofta dödfött att lägga upp fiskar för diagnos på forum dessvärre.. Är det inte helt solklart vad det är för fel på den brukar ingen vilja yttra sig med risk för att ha fel och sätten att förebygga krassliga fiskar är lika många som det finns akvarister.. Många har dessutom stora egon och trådar om sjukdomar brukar ofta sluta i att olika vattenkemiska religioner gör upp istället "byt vatten!" "Nej, byt inte vatten, tillsätt bakteriekultur" osv..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Svordom
          • May 2014
          • 6

          #5
          Okej. Då ska jag hålla lite extra koll på dem ifall något förändras, men blir det inga förändringar så antar jag att allt är som det ska. Hade ju hoppats på att kunna rädda svärdbäraren, men icke, så nu är det bara att hålla ett öga på de andra istället och hoppas på att de inte blir sjuka.

          Tack för svaren i alla fall! Eftersom jag är ganska ny på det här med eget akvarium är det ju mycket man undrar över när något är/känns galet.

          Kommentar

          Arbetssätt...