Hjälp med barber som dör ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander-VG
    • May 2014
    • 5

    Hjälp med barber som dör ?

    Hej



    Behöver hjälp med mina barber förstår inte varför dom dör av ?

    Det handlar om både tigerbarb och nätbarb (har bara dom två arterna). Dom dör av sakta efter den första månaden efter omstart av karet, har varit igång ca 3-4månader nu. Barberna har fina och starka färger och äter med god aptit alla sorts mat.


    Men som sagt dör en då och då med trasiga fenor (ser inget ludd eller tofsar och ej köttsår). Har medicinerat med multicura utan hjälp. Nitrit ligger på noll byter vatten ca varannan vecka. Karet är på 375L med två st Fluval u4 temp ca 25-26c, bläster sand en del rötter men snålt med växter (ska köpa mer). Även andra fiskar ser ut att må bra, tjocka och goa med vackra färger.


    Det jag själv tänkt på är om det är fel fisksammansättning ?

    1 eldstjärt

    3 siamesiska algätare

    20 tigerbarber från början (är nu 15st)
    20 nätbarber från början (är nu 13st men kanske 12 snart). Alla fiskar är köpta på samma ställe.


    Vet att tigerbarber kan vara jobbiga som kamrater, men tycker dom borde inte ''stressa ihjäl'' varandra så här. Eldstjärten jagar andra fiskarna mycket också. Men har haft barb och eldstjärt innan utan problem.

    Har också 3st kokosnötter i som är delade i stora delar som bildar gömställen.


    Något förslag ? Parasit ? barberna var väldigt magra i början en börjar nu bli tjocka.

    Har tänkt utöka med fler eldstjärtar men inte förens det är stabilt med resten.


    Tack för hjälp
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Slåss de mycket? Ser du om fiskarna som dör blir jagade/står och gömmer sig i nåt hörn innan de dör?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Alexander-VG
      • May 2014
      • 5

      #3
      En del tycker jag dom slås och jagar varandra, men dom som dör har ändå simmat med i stimmet, nätbarberna är väldigt skygga men det är kanske deras natur ?

      Här är en bild på en av nätbarberna som nog kommer dö inom det närmaste


      Men nu verkar det stoppat upp med nätbaberna och istället dö av fler av tigerbarberna. Dom va svårae att ta kort på men det är mest på fenorna man ser det på att dom blir trasiga, just tigerbarberna blir dom lite utanför gruppen strax innan dom ska dö och är lite tiltande.

      Men det jag tycker konstigt är att vattnet är bra och att fiskmedicinen inte hjälpte.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Jag hade samma problem i mitt 660l med tigerbarber.
        Jag hade dom tillsammans med purpurhuvud och kopparbarb, hade även ett stort stim med 30st blå danio. Alla fiskar mådde hur bra som helst förutom mina 20 tigerbarber.
        Dom lekte och slogs hela tiden, men höll också ihop i ett tätt stim. Efter en månad hade alla tigerbarber dött. Alla andra fiskar mådde bra och ingen annan dog.
        Jag kan inte mycket om tigerbarber och detta är enda gången jag har haft dom. Men jag är helt säker på att dom är väldigt duktiga på att stressa ihjäl varandra. Och möjligen så gav jag dom inte rätt förhållanden även att jag tycker att jag läste på.
        Hoppas det löser sig för dig för det är vackra fiskar

        Kommentar

        • Alexander-VG
          • May 2014
          • 5

          #5
          Ja det låter som nästan samma problem med mina, har haft tigerbarb en gång innan men kommer inte ihåg att jag hade samma problem då (mindre kar 220 eller 250 kommer inte ihåg exakt) men samma inredning det som skillnaden var att det va svalare i det karet och inte samma fisksammansättning och mindre kar.

          Någon som har något förslag ? synd att dom dör som sagt vackra fiskar.

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Något som KANSKE fungerar är att skaffa fler Nätbarber, då fördelas aggressionen förhoppningsvis ut på fler individer.

            Om du tröttnar på tigrarna så kan jag rekommendera fembandsbarber, dom liknar tigerbarber men är finare, snälla, och stimmar otroligt bra.

            Kommentar

            • Alexander-VG
              • May 2014
              • 5

              #7
              Tänkte att 20st skulle var ett bra antal, vet inte om jag vågar köpa fler ? så man inte kastar pengar i sjön. 20 av vadera art tyckte jag var en bra kombination. Har haft Fembandsbarb innan några gånger Jätte trevliga fiskar verkligen, roliga var att jag funderade på tigerbarb eller fembandsbarb eller pupurhuvudbarb som ''kompisar'' till nätbarberna. Just nu är det 15 tigerbarber men två som antagligen kommer fe upp och 10nätbarber kvar varav minst 1 kommer försvinna snart. Men tror alla att det är det som är felet ? att det är fel fisksammansättning, eller ska jag göra multicura en gång till ?

              Men om det blir fler barber så kommer det nog bli fembandsbarber.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #8
                Lite OT men är fembandsbarberna snälla fiskar? Letar efter sk snälla barber nämligen. Inte som de beryktade tigerbarberna tex.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Det är antagligen aggression, dvs fiskarna slår/stressar ihjäl varandra. De trasiga fenorna är i så fall inte sjukdom, utan skador av bett. Det är tyvärr ganska vanligt, jag har själv mycket dåliga erfarenheter av tigerbarb, hela stimmet gav sig på den svagaste fisken tills det bara var två-tre tigerbarber kvar. Det lär gå att få dem att sluta döda varandra+andra fiskar genom att ha väldigt många tigerbarber, så aggressionen sprids ut, men jag har inte själv testat. Jag undviker personligen tigerbarber just för att de är så aggressiva.

                  Sen ska det i ärlighetens namn sägas att ALLA dina fiskar är aggressiva, så det är inte säkert att tigerbarberna står för riktigt alla dödsfallen. Särskilt eldstjärten kan du nog få problem med när den blir könsmogen.

                  Tror tyvärr också att en liten och ganska timid fisk som Fembandsbarb kan få det väldigt hårt i ditt akvarium.
                  Senast redigerad av Azur; 21 May 2014, 11:03.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Alexander-VG
                    • May 2014
                    • 5

                    #10
                    Det var så jag tänkte från början att dom kunde passa tigerbarb och eldstjärt av att dom är bråkiga. Men även siamesiska algätarna blir ibland jagade men det verkar inte alls påverka dom, men dom verkar iförsig ganska robusta och har på denna tid lika snabbt som eldstjärten mer än tredubblas sin storlek och är numera störst i karet. Tror eldstjäten är en hane (väldigt spetsiga ryggfena tror det är så man såg det). Och har funderat på att försöka hitta en hona kanske eller flera honor, men är ju svårt att se på dom ganska unga invider som finns att köpa. Kan jättedanio hävda sig ? om nu barberna skulle dö ut. För vill gärna ha något stim.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...