Förebygga med salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Förebygga med salt?

    Jag har en fjärilsciklid som jag misstänker är lite krasslig. Han andas häftigare än normalt och jag tror han är lite mindre aktiv än vanligt. Äter dock bra, men har gnidit sig en hel del mot rötterna i akvariet. Akvariet är välskött med regelbundna (varje vecka) vattenbyten. Jag gjorde rent/bytte vatten igår men ser ingen förbättring hos fisken.

    Nu är jag inte helt säker på att han är sjuk, men magkänslan säger att det är så. Så jag undrar om ni har några förslag på vad jag kan göra? Ska jag bara avvakta då det inte är någon synlig sjukdom?
    Funderar på att hälla i salt i vattnet som förebyggande åtgärd, vad tror ni om det?
    Eller är det bäst att bara behandla med salt när man säkert vet att något är fel?

    Jag har tyvärr inget annat akvarium att stoppa honom i om någon skulle föreslå det.
    Just ja, jag hade en A. agassizii hona som dog för ca en vecka sen, inga tydliga tecken annat än att hon började andas häftigt och blev inaktiv. Men hon var till åren så jag trodde det berodde på det, men vid närmare eftertanke kan det vara någon smitta.
    Fjärilscikliderna är nya i akvariet sen ca två-tre veckor tillbaka.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Skall man använda salt om det skall ha någon effekt så kör med åtminstone 2 dl per 100 liter vatten. Dock gillar en hel del växter inte detta.
    Liten mängd salt kan dock vara bra om du har nitrit i vattnet - men det är det väl inte?
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 May 2014, 18:20.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Så mycket salt tror jag ingen sötvattensväxt klarar. Det är ju mer än halvvägs till rent saltvatten. Är du säker på den doseringen?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        2 dl per 100 liter vatten har jag för mig att Kjell brukar förespråka. Så det blev nog bara ett skrivfel.

        Har inte gjort något nitrittest på länge, men har svårt att tänka att det skulle handla om det, övriga fiskar ser ut att må bra och jag är som sagt noga med skötseln av akvariet. Men ska göra ett nitrittest för att vara på den säkra sidan.

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          #5
          Jag testade förresten att stoppa i angiven dos salt och där det (troligen) låg kvar salt på vissa anubias- och svärdeplanteblad så hade det skett någon form av reaktion så en brun pulverliknande hinna täckte dessa blad, men det mesta gick att borsta bort med handen. Mycket intressant tycker jag, är det något som brukar ske?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Aj då, slant visst på tangenten
            Korrigerat nu
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Jag måste ändå vidstå att jag kommit tillrätta med ögoninfektioner hos fisk på 2,3 dgr med 1dl/100L...
              Vid mitt utbrott av vitaprick så halverades prickarna dagen efter att jag tillsatt ca 0,5dl/100L. Sen gick jag på med medicin förstås.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...