Salt mot svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Azur
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Man kan ju undra var den uppstått eftersom den är så utbredd och inte verkar ha tappat fästet som många andra gamla myter...
    En del myter är sega. "Använd inte salt med jod" är en annan som aldrig dör.

    Ursprungligen postat av Live2Ride
    Det man ska tänka på är väl att växter ofta är känsliga mot salt?
    Det stämmer, alla akvarieväxter packar ihop redan vid någon enstaka promille (1 promille = 1 gram salt/liter vatten) salthalt -- men det gör inte så mycket eftersom man normalt har mycket låga salthalter vid kontinuerlig saltdosering.

    En rågad matsked bordssalt väger avrundningsvis 20 gram.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Live2Ride
    Det man ska tänka på är väl att växter ofta är känsliga mot salt?
    Jag har ju inte saltat ett akvarium på flera år men jag kan inte minnas att jag haft några problem när jag väl provat. Det brukar ju vara relativt små mängder ändå.

    Det har ju varit i malawiakvarier och liknande där jag haft Villisneria-arter, Anubias och Microsorum och det är ju ganska härdiga växter. I mina växtakvarier skulle det dröja ganska länge innan jag hällde i något annat än gödning och vatten.

    Det här kan säkert Azur bättre om det nu finns fall där man saltat ihjäl växterna. Jag har inte stött på något jag minns direkt nu i alla fall.




    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Live2Ride
    svarade
    Det man ska tänka på är väl att växter ofta är känsliga mot salt?

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Azur
    Nej, det är en myt.
    Corydoras är inte känsligare mot salt än andra fiskar.
    Jag vet


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Mmm, och mina corys jag hade som barn visste i alla fall inte om att de skulle vara känsliga mot salt de heller...

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Man kan ju undra var den uppstått eftersom den är så utbredd och inte verkar ha tappat fästet som många andra gamla myter...

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    vad jag har hört är det bara vissa speciella arter som det berör.
    Näh, en myt. Det är absolut ingen kritik mot dig, det är en väldigt utbredd myt, uppgiften att Corydoras är känsliga mot salt finns överallt... men det är en myt. De är inte känsligare än annan fisk.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Det är en vanligt förekommande åsikt att det är så, men vad jag har hört är det bara vissa speciella arter som det berör.

    Jag har bara erfarenhet av aneus och den har inga problem med 1dl/100l. Jag förmedlar bara den information jag har fått i ämnet, jag är ingen bok så man får nog leta lite själv också (men jag inser ju givetvis problemet när många förmedlar samma information så blir det svårare att hitta en avvikande uppfattning om den är den sanna).

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Stämmer det?
    Nej, det är en myt.
    Corydoras är inte känsligare mot salt än andra fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Skit i ektozon nästa gång. Kör vanligt salt. Grund dos 1dl/100L vid sårskador går det att gå högre om inte fisken är saltkänslig (vissa corydoras arter och andra malar samt givetvis vissa andra en snabb googling brukar ge en fingervisning).
    Men det är viktigt att inte chocka upp nivåerna. Har man stora volymer så blir det ju mycket salt som tar tid att lösa men i relativt små vattenmängder går det ju fort att ändra salthalten och fisken kan få osmotisk (osmosisk?) chock.
    Vilken Corydoras? Stämmer det?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    Fisken var nog baral för svag. Du hade väl luftpump eller annan? Hur länge en fisk kan gå i en spann beror på hur stor en spann är. Men man kan använda luftpump eller nåt litet filter så går det bra.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Skit i ektozon nästa gång. Kör vanligt salt. Grund dos 1dl/100L vid sårskador går det att gå högre om inte fisken är saltkänslig (vissa corydoras arter och andra malar samt givetvis vissa andra en snabb googling brukar ge en fingervisning).
    Men det är viktigt att inte chocka upp nivåerna. Har man stora volymer så blir det ju mycket salt som tar tid att lösa men i relativt små vattenmängder går det ju fort att ändra salthalten och fisken kan få osmotisk (osmosisk?) chock.

    Lämna en kommentar:


  • Juni
    svarade
    Saltade nog ihjäl honom, han låg död imorse. Alltid svårt att veta med svamp skall man behandla och riskera fiskens liv eller kanske låta den dö sakta. Hoppas jag lär mig med erfarenhet, blir ju så ledsen varje gång....

    Lämna en kommentar:


  • Juni
    startade ett ämne Salt mot svamp?

    Salt mot svamp?

    En guldfisk fastnade i pumpen häromdagen och alla fjäll på sidorna skrapades av, dock inga köttsår. Nu såg jag att fisken fått vita prickar på stjärtfenan. Tog upp den och la den i en spann, spädde ut ektozon och hällde i. Någon som vet hur mycket salt jag ska ha i? Om kraken överlever natten skall jag upprepa med nytt salt eller skall den ligga i samma vatten även imorgon? Hur länge kan en guldfisk må bra i en spann?
    Nu håller jag tummarna att den klarar sig!
Arbetssätt...