Sjuk/skadad black orange dorsal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawii
    • November 2012
    • 13

    Sjuk/skadad black orange dorsal

    Hej!
    Min black orange dorsal hona har fått någon infektion eller liknande på sitt ena öga. Det är som en vit kudde som täcker halva ögat samt att hon har ett "skrapsår" strax över (också på ögat). Jag är alltså hyfsat säker på att det är orsakats/utlöst av att hon hamnat i bråk då hon dessutom har ett märke längst bak precis under ryggfenan och nått enstaka bett på fenorna. Så jag undrar nu vad det kan bero på och hur jag kan lösa problemet, om möjligt. Ingen medicinering har gett hittills.

    Info om skötseln/karet:
    Akvariet har vart i gång i snart 4år och detta är första gången jag stöter på något problem/sjukdom. Det är på 200L med gott om grottor/inredning. Har ett 700L/h ytterfilter samt ett innerfilter på 1200L/h som är kopplad till en reglerbar luftslang. På kvällarna är dock innerfiltret avstängt i takt med ljuset (i 14h) för att jag ska få en bra sömn, ytterfiltret är på dygnet runt. Jag gör ca 50% vatten byte och slamsugning 1-2 gånger/månad och filtren städas 1 gång/månad. På samma sätt har jag gjort under alla åren sedan det har vart igång och allt har funkat fint. Senaste bytet gjordes för drygt 1 vecka sedan. Där jag bor har vi ett pH som ligger på 7 eller strax över. Senast jag kollade hade jag ett ph på 7,5 och varken nitrat eller nått annat olämpligt i vattnet. Det va dock för över 1 år sedan och några ny mätningar har jag ej gjort sen dess. Under de 2 första åren hade jag dessutom i rensat äggskal i filtret för att få mer kalk men allt skal är upplöst och borta sen länge och jag har inte känt behovet av att lägga i nått mer. För drygt 1 vecka sedan stoppade jag i en egengjord bakgrund i frigolit, klädd med cement, målad med allmogefärg och sedan lackad med epotex. Efter att den va dit satt och allt i ordning gjort fick ett Golden yngel på knappt 1 år vara "test fisk" för att se om allt funkar som det sak innan de dyrbarare kommer i. Allt funkade bra och fiskarna verkade trivas väldigt bra direkt efter att de släppts i (hade i ca25% av deras gamla vatten samt att jag ej hade sköljt gruset). 2st Demasonis och 1 Firefish hona började tugga redan de 2 första dygnen. De fiskar som går i karet idag är 9st Demasoni (pombo rocks), 2st Black orange dorsal, 2st Firefish, 2st golden (+3yngel som får gå i huvudkaret i åldrarna mellan <1-2år) samt 3st Ancistrus malar. Golden cikliderna och demasonisarna är de ända som är helt fullvuxna och är mellan 6-7år till ca 2-3år gamla. Jag hade vart borta ända sedan fredagen (2/5) till söndagen (4/5) så fiskarna hade alltså inte fått mat under lördagen. På hemvägen i söndags köpte jag dessutom med mig 4st politer från Nol som går i karet och även dem verkar stortrivas. Cikliderna matas med hemmagjord räkmix bestående av 60g räkor (med skal), 150g ärtor, 8g pellets i ½dl vatten, 4krm rödalger (kommer ej i håg namnet med de är för att bla ge färg åt min firefish) samt 1 äggvita /sats. Ca 2 veckor innan ombytet i karet blev de dock matade med enbart pellets då jag inte hade någon räkmix färdig. Pelletsen blev de då matade med under 3 dagar. Fiskarna har för övrigt fin form, varken undernärda eller feta och inga direkta rester lämnas efter matning. Inga växter finns för tillfället i akvariet men jag har haft Anubias växter (tror i alla fall att de är den sorten) som jag planerar att sätta i igen till helgen då jag har sparat dem sedan jag gjorde om i karet.

    Det hela måste alltså ha hänt någon gång mellan fredagen och söndagen. Hon beter sig dock fullt normal och äter som hon ska. Det som syns är som sagt en vit tunn "kudde" som täcker delar av ögat och har troligtvis orsakats i första hand av ett bråk. Jag har dock inte sett till mycket att bråk mellan hon och någon annan mer än när hon "stört" inne på andras revir vilket ytterst sällan sker. Hon ser dessutom ut att fortfarande ha synen kvar då själva ögat är "klart" till färgen.
    Så om ni vet vad det kan vara så får ni gärna förklara för mig samt hur jag ska göra för att återärga det. Frågor får givetvis ställas om nått är oklart.

    TACK PÅ FÖRHAND!
    200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)
Arbetssätt...