Sjuka fembandsbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    Sjuka fembandsbarber

    Hej!
    Jag har ett stim av fembandsbarber. Dom har mått bra ett bra tag! Men nu har någon sjukdom drabbat 2av dom! Den ena har en stor vitt boll på ena ögat. Det ser ut som om den har bomull över hela ögat. Dock så mår den annars bra! Men det är inte kul att se den simma runt med ett öga som har en stor vit boll på sig. Den andra fembandsbarben har helt plötsligt blivit krokig! Och den simmar mycket konstigt och snett. Så mon fråga är om det finns nått slags av botemedel mot dom är 2 sjukdomarna?

    Akvariet är runt 170 liter. Ph värder vet jag tyvärr inte riktigt vad det ligger på. Fodret jag använder till dom är torrfoder som heter tetra min. Ger dom även frystfoder! Men det är inte så ofta dom får det. Städning försöker jag göra så ofta det går! Men ibland kan det ta en längre tid innan det händer.Fembandsbarberna går med 2 pakistanbotior, 1 stor mal, och 9 kilfläcksrasoborer. Det är gott om växtlighet! Graderna ligger på 29.

    Tacksam för svar!
    Senast redigerad av Simon H; 03 May 2014, 07:06.
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    #2
    Ingen som kan svara?

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Det vita bomullsaktiga låter som någon slags svampsjukdom, har du möjlighet att visa en bild? Den krokiga däremot vet jag inte vad det kan bero på. De kan ju födas med missbildningar som gör att de ser krokiga ut, men har det kommit plötsligt så bör det ju vara något annat. Brukar sällan medicinera så förhoppningsvis ser någon annan detta som kan ge förslag på medicin.
      Några frågor bara; med städning, menar du vattenbyten? När bytte du senast och hur mycket? Tycker även 29 grader är lite för varmt för de fiskarna du har, brukar det vara så varmt? Har du möjlighet att sänka temperaturen lite annars? Minska på ljustimmarna tex, eller sänka doppvärmaren om du använder det. Hur länge har akvariet varit igång?
      Salt kan hjälpa till vid en del sjukdomar med, vanligt salt utan tillsatser funkar bra.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Simon H
        • January 2008
        • 515

        #4
        Tack för ditt svar ! Ja det borde vara någon typ av svamp. Eftersom den är helt blind på det ena ögat!
        Ja har också hört det från vissa håll. Men detta har bara kommit nyligen. Och har hänt andra fiskar också efter ett tag dom har släppts i akvariet.
        Men jag tror att det med den krokiga finns det nog ingen medicin mot :/.
        Börjar med att rensa sanden på smits genom att suga upp det. Sen när det har sugots upp tillräckligt med smuts. Så suger jag bara in en del vatten för att få in fräschare vatten senare. Så Akvariet blir tömt på ungefär halva. Så mycket brukar jag oftast tömma. Senaste städningen var nu i helgen. Aa det har det nog nästan alltid varit! Det är nog något jag skulle kunna sänka en aning. Akvariet tänds ungefär vid 8 på morgonen skulle jag tro! Och släcks framåt 7 på kvällen. Har haft igång akvariet väldigt länge! Så det skulle nog kunna röra sig om 4-5 år.
        Hoppas det här hjälper dig lite

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Ah ok. Om du vill testa att medicinera, har du kanske ett extra kar du kan sätta den sjuka fisken i och medicinera där? Finns ju en del olika mediciner mot just svamp, kolla bara om de har en lista över fiskar som ej tål medicinen, botior tex kan vara känsliga mot en del ämnen. Protozin ska vara botia-vänligt i alla fall, men finns säkert fler.
          Annars skulle du ju kunna testa att se om det hjälper med lägre temp, lite fler mindre vattenbyten, och salt och/eller något slags vattenberedningsmedel. Att se till att fisken får så bra förutsättningar som möjligt för att bli frisk helt enkelt. Kan ju även testa saltbad men då används en rätt hög dos salt och det är inte alla fiskar som tål det, lite osäker på hur just fembandsbarber reagerar på sånt.
          Men något konstigt är det ju om fler fiskar brukar bli sjuka, brukar det bildas mycket smuts på botten? Det låter ju inte som om du har särskilt hög belastning, men hur länge brukar det gå mellan vattenbyten/städning? Eller är det filtret som spökar?

          Blev lite mer frågor, och inga raka svar direkt heller, sorry Brukar själv nog vara rätt försiktig vid sjukdom, just bättra på förutsättningar och se om det blir bättre eller förvärras. Blir det värre brukar jag köra med karantän eller saltbad, beroende på sjukdom då, och medicin lite som sista utväg. Men det beror på hur fisken verkar med, om sjukdomsförloppet går väldigt snabbt tex kan man nog få gå direkt på medicin, så får det bära eller brista.
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • Simon H
            • January 2008
            • 515

            #6
            Det är lugnt Bara ställ frågor så kanske du får mer klarhet! Jag får kolla upp hur det ligger till med det medlet. Skulle det medlet funka bra för malen och kilfläcksrasborerna också (om du vet nått om de?). Det har varit värre innan för då har det dröjt ett tag innan jag hade städat! Men nu försöker jag städa så ofta jag har tid. Har skola också så det blir lite tid med akvariet tyvärr :/. Men dom andra mår utmärkt så att du inte missuppfattar mig . Så man kan säga att nu är det inte så farligt med smuts. Ska sänka temeperaturen nu till en början med! ps: nu blir det vattenbyte varanan vecka. Men innan har det dröjt 4 veckor eller mer innan man har städat. Och då har det varit rättså smutsigt och äckligt för fiskarna. Skulle filtret kunna ligga bakom det menar du? hur då?

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #7
              Ursprungligen postat av Simon H
              Skulle det medlet funka bra för malen och kilfläcksrasborerna också (om du vet nått om de?).
              Borde inte vara några problem, verkar bara vara elefantnosfiskar och liknande (mormyrider) som inte tål det. Finns ju alltid en risk med att använda mediciner, så därför säkrare om man kan använda sig av ett karantänkar.

              Men dom andra mår utmärkt så att du inte missuppfattar mig .
              Tänkte på det skrev tidigare, om att det har hänt andra fiskar efter ett tag när de släppts i akvariet. Antog att du menade att de blev sjuka, men jag kanske missförstod?

              Angående filtret så om det blir väldigt smutsigt så kanske filtret inte räcker till? Men sen beror det ju på vad man menar med väldigt smutsigt med Grus har ju en tendens att kunna bli lite skitigare än sand tex, då smuts fastnar lättare. Brukar själv inte behöva slamsuga i de karen jag har sand i, då filtren lyckas bra med att flytta runt och samla upp det själv, medans de med grus tar jag bort det värsta kanske 1gång varannan/var tredje månad ungefär, beroende på invånare. Helt rent ska det ju inte va heller
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              • Simon H
                • January 2008
                • 515

                #8
                Tack för ditt svar ! Ja fast det har varit efter ett tag som dom har varit i akvariet. Nu senaste månaderna så har några bara försvunnit. Troligen pågrund av ålder... Ja för varje gåmg man har städat ur pumpen så har den knappt fungertat. Troligen eftersom det har vsrit så mycket smuts i den.

                Kommentar

                Arbetssätt...