Har min sugmal fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uppsalanisse
    • May 2014
    • 1

    Har min sugmal fenröta?

    Jag frågar genom att svara på mallens frågor:
    1/ Hur stort är akvariet?
    50 l
    2/ Vilken filtrering använder du?
    Den enkla pump som följde med detta nybörjarakvarium
    3/ När startade du akvariet?
    Januari 2013
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Det är inte nytt.
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    6 pansarmalar (varav 5 mycket små och nya), 2 små sugmalar som äter grönalger, 1 stor sugmal (5 cm) som äter svartalger, 6 platy (ca 5 cm), 2 dvärgguami, ca 20 kardinaltetror
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Vet inte vad de heter. Ca 15-20 plantor av en växt med mindra, avlånga blad (den växer som ogräs), en var av en rödbladig och en stor grönbladig växt (de klarar sig mycket sämre)
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Vet ej, men bor i Uppsala. Vi har hyfsat hårt vatten även efter att allt avkalkas centralt.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    Vet tyvärr ej hur jag ska mäta detta
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Varje vecka 10 liter

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    För två dagar sedan, 4 liter.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej, men jag har rört om ordentligt i sanden.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Ja, 5 pansarmalan och 2 platy. De låg bara i påse någon timme medan jag gradvis släppte in vatten.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Sera Vipan Helfoder, 2 ggr per dag
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Under en längre tid, ca 6 månader, har våra pansarmalar haft svårt att överleva. Vår sugmal som nu är sjuk upptäckte vi idag. Den hade en vit prick på sidfenan och fenan ser trasig ut.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Ca 6 pansarmalar har dött med jämna mellanrum
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    När vi bara hade två pansarmalar så började en simma runt som en platy och åt vid ytan.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Endast sugmalens fena.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Det en gäller sugmalen som ovan beskrivits. Vit prick på fenan och trasig fena upptäcktes idag. Det andra gäller att flera pansarmalar, några platys och två dvärgguami har dött sedan förra sommaren. Vi bytte 4 liter vatten varje dag under en period i höstas och sedan dess har bara en platy och några pansarmalar dött. Men det känns fortfarande inte bra.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Om vi ser dem, men flera gånger har fiskar bara "försvunnit". Vi ser inga spår efter dem.

    Tack på förhand.
Arbetssätt...