Sjuk otocinclus vittatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xisca
    • March 2014
    • 16

    Sjuk otocinclus vittatus

    Hej!
    Jag tror att min otto har fått fenröta men också svampangrepp?
    Men ser ut som den har ett sår på magen också, är det samband med detta eftersom det handlar om bakterier?

    Jag påbörjade medicinering igår som heter medimor som är lite av en universal för olika slags sjukdomar förutom gälmask. Så jag får väl se om detta hjälper.

    Jag har kollat mina värden ph 7, nitriten var ok och nitraten var ok, dock har jag ett kh på 3 (tror den ska vara högre?) 23 grader. Jag bytar 1/3 del vatten plus slamsuger 1 gång i veckan. Tillsätter vattenberedningsmedel och nyttiga bakterier. Kan något av detta göra mina fiskar sjuka? Jag har dock inte haft akvariet igång särskilt länge jag startade det i början av Mars. Alla andra fiskar är pigga och friska vad jag kan se. Har 5 platy och 3 otocinclus i ett 60 l.

    Antingen har fisken redan varit försvagad när jag köpt den? (hört att ottos kan vara känsliga) Eller så är det något fel i akvariet.

    Någon som har råd och kan tänkas vad det är för sjukdom? Vad kan jag göra i förebyggande syfte?

    Bifogar bilder på otton.
    Bild 1

    Bild 2


    Tack på förhand!
    Mvh Belinda
    Senast redigerad av Xisca; 29 April 2014, 17:55.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är omöjligt att avgöra vad som är fel. Vattenvärdena verkar dock helt OK.
    Jag hade nog avvaktat lite för att se hur det utvecklar sig. Om det blir värre och ingen annan fiska har drabbats så hade jag avlägsnat den sjuka fisken.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Xisca
      • March 2014
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det är omöjligt att avgöra vad som är fel. Vattenvärdena verkar dock helt OK.
      Jag hade nog avvaktat lite för att se hur det utvecklar sig. Om det blir värre och ingen annan fiska har drabbats så hade jag avlägsnat den sjuka fisken.
      Ja, jag håller på att medicinera nu så jag avvaktar och ser om det blir bättre eller sämre. Annars så tänkte jag som ditt förslag ta bort otton efter medicinkuren och hoppas att de andra håller sig friska. Har satt till en syresten också nu under medicineringen.
      Vet du hur lång tid det kan ta innan man ser förbättringar?
      Tack för ditt svar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Eftersom jag inte vet vad det är för sjukdom så har jag svårt att säga något om när man ser förbättringar. Dock det viktiga är väl först att det inte försämras så är det först stabilt några dagar sedan kan det börja gå i positiv riktning
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          "Fenröta" är oftast columnaris, särskilt om det också angriper ryggen framför ryggfenan, eller nosen. Columnaris är i stort sett alltid dödligt, om fisken inte får lämplig antibiotika.
          Såret på magen kan vara en bakterieinfektion eller en mekanisk skada (eller ett bett).

          Mitt stående råd när billiga fiskar är sjuka är att omedelbart avliva dem. Det minskar risken för spridning till övriga fiskar, och receptfria fiskmediciner fungerar i stort sett aldrig (utom mot yttre parasiter).
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Xisca
            • March 2014
            • 16

            #6
            Jag tog upp och avlivade min otto nu. Även om det är en liten billig fisk så gör det ont i hjärtat.
            Men tar jag bort hen så kanske de andra inte blir smittade.
            Ingen annan fisk har några symptom så undrar om denna fisk möjligen varit försvagad när jag köpte den.
            Men jag fortsätter med medicineringen i förebyggande syfte. Och hoppas att den hjälper känns inget kul att "akvaristen" jag köpte medicinen av ljuger för mig om att den hjälper om den inte gör det -.-
            Och jag kan inte komma på några anledningar till varför fisken blivit sjuk heller. Har gjort tester på vattnet och jag har inget i akvariet som jag kan tänka mig är dåligt? Har 3 plantor anubias barteri var. 1 hydrocotyle leucopehala, 1 kyotoplanta och en svärdplanta av något slag, redmoore rot, och norsk lite lila spräcklig sten och gruset eller vad man ska kalla det för (Fluval stratum) är typ leriga små korn som skulle vara nyttig och bra att ha för exempelvis räkor och växter. Ja det här var inte speciellt lätt att försöka hitta orsak

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Det behöver egentligen inte finnas någon direkt anledning till att en fisk blir sjuk (lika väl som även vi människor kan bli sjuka) . Vissa fiskar är känsligare än andra och det kan man inte se på utsidan så om inte sjukdomen sprids finns det egentligen ingen anledning till att hålla på och leta fel.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Xisca
                • March 2014
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det behöver egentligen inte finnas någon direkt anledning till att en fisk blir sjuk (lika väl som även vi människor kan bli sjuka) . Vissa fiskar är känsligare än andra och det kan man inte se på utsidan så om inte sjukdomen sprids finns det egentligen ingen anledning till att hålla på och leta fel.
                Okej, tack så mycket för råden! Har läst överallt och man blir fruktansvärt paranoid. Står oftast att man ska försöka hitta grundorsaken så det är därför jag försöker hitta fel. Men det du säger stämmer också. Jag får helt enkelt ha tålamod och göra mitt yttersta för att de ska må bra. Och sprids det för jag titta över vad jag i så fall kan ha gjort fel ytterligare.

                Kommentar

                Arbetssätt...