Fenröta på Platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiyona
    • January 2014
    • 5

    Fenröta på Platy?

    Har 3 Platy (hade 4 men en dog för någon vecka sedan efter veckor av medicinering i karantän mot svamp eller vita prick eller vad det nu var), 2 guldmolly, 1 kampfisk, 4 kardinaltetror och en mal i ett 45 liters akvarium.

    Tyvärr är det 2 Platyhannar och en Platyhona...så den ena hannen jagas hela tiden av den andra hannen. För några dagar sedan såg jag att den jagade hannen såg skabbig ut, precis som ena guldmollyn gjorde i början när den fick svamp. Den har liksom luckrats upp på fjällen och fått vit hinna över ögat. Stjärtfenan ser söndertrasad ut men jag har inte sett någon vit kant/prick eller liknande så som det beskrivs på vissa sidor att fenröta börjar med. Även övriga fenor ser spretiga ut. Nu såg jag att även Platyhonans stjärtfena ser hackad ut.

    Kan det vara fenröta ändå??

    Jag frågade en kille i en akvarieaffär och han sa att han tyckte det snarare lät som svampangrepp.. och att jag inte behövde ta ur fisken till karantän då akvariet ändå var så litet att jag kunde medicinera hela akvariet istället.
    Jag har nu medicinerat hela akvariet med Protozin i 3 dagar då jag trott det "bara" var svamp... Fisken ser piggare ut och den ser inte lika uppluckrad ut och hinnan över ögat har minskat.. men fenan är ju fortfarande söndertrasad och vad jag vet har honan har fått söndertrasad stjärtfena under dessa dagar som jag medicinerat. Ingen annan fisk visar något slags symptom på sjukdom/svamp, utom kampfisken som eventuellt har ett "uppluckrat fjäll" på ett ställe på kroppen. Den dominanta platyhannen kan vara ganska tuff och jag vet inte om han lyckats nafsa något på de andra. Kampfisken är vanligtvis jättesnäll men de senaste dagarna har jag märkt att han jagat de andra lite grann.. kanske har han lyckats bita. Men det har iaf aldrig synts något på fenorna förr utan det har kommit nu sedan den jagade platyhannen blev "dålig". Även honan har sett mager och hängig ut till och från sedan dess kompis togs ur akvariet för karantän för några veckor sedan (den som dog).

    Tips på vad jag ska göra? Medicinera mot fenröta? Sätta båda i karantän? Kan man avbryta behandling med Protozin för att börja medicinera med annan medicin direkt?

    Jag gör vattenbyten ca 1 gång i veckan 30%. Har filter/pump och flera växter. Har testat med stickor med bra värden på vattnet och övriga fiskar verkar må bra och är pigga.

    Tacksam för svar.
Arbetssätt...