Otocinclus vittatus vit på halva kroppen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samawi
    • January 2014
    • 131

    Otocinclus vittatus vit på halva kroppen

    Såg precis nyligen att en av mina tre Ottos var vit på halva kroppen. Först trodde jag att någon hade angripit honom och bitit honom. Men när jag kikade närmare så hade han inga sår. Dock såg han inte så här ut när jag köpte honom alls, vilket är för cirka 2 veckor sedan snart.
    Undrat nu om detta är endast pigment förändringar eller om jag ska ta ur honom snabbt ur karet så inte de andra blir smittade? Har även 6 stycken choklad guramis som trivs otroligt bra i detta kar och är rädd att dessa ska bli sjuka nu på grund av denna Oton? Choklad Guramin är ju extra känslig som det sägs.
    Vad skulle ni göra åt saken?

    Lite bilder på den missfärgade Otton:






    Bild på mina andra två Ottos:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag hade nog avvaktat lite
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Samawi
      • January 2014
      • 131

      #3
      Tackar för så snabbt svar Kjell!
      Okej, då tar jag och gör så. Alla andra fiskarna verkar må jätte bra som sagt. Men å andra sidan verkar denna Otto ha blivit på detta viset under senaste dygnet då jag inte sett det tidigare. Jag har inte ändrar något i karet den senaste veckan förutom att jag köpt två nya växter till akvariet. Annars ligger temp på samma nivå. Inte ändrat kosten m.m.
      Har visserligen fått problem med en massa små flugor när man öppnar locket på akvariet och dessa har kommit de senaste 2-3 dagarna. ungefär samtidigt som jag köpte de nya växterna. Flugorna är små vita(om man tittar noga) med spröt. Ska försöka göra mig av med dessa imorgon!

      Kommentar

      • Samawi
        • January 2014
        • 131

        #4
        Han verkar bete sig precis som innan även idag. Lyckades få en annan bild på honom där han nästan ser genomskinlig ut där han är vit. Fasen vad detts ser skumt ut!


        Här är bara en bild från sidan

        Kommentar

        • Samawi
          • January 2014
          • 131

          #5
          En liten uppdatering,
          Har inte sett till den lilla Otton på några dagar nu. Har visserligen massa växter och grottor m.m.
          Men när jag körde ett vatten byte nu och de andra två Ottosarna var ute och simmade så anar jag att han har dött. Mycket underligt dock. Jag undrar och kliar mig i huvudet över vad denna sjukdom kunde ha varit! Den smittade tydligen inte.... som det verkar än så länge.

          Kommentar

          Arbetssätt...