Fenröta pga överbefolkning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Fenröta pga överbefolkning?

    Hej! Jag har ett rätt akut problem, jag tror att jag kan ha fått fenröta i akvariet. En koppartetra har förlorat övre halvan av sin stjärtfena, och en liten "nagg" syns på undre delen. Ser början på "nagg" på ett par andra tetror också. Är detta fenröta, eller kan det vara en sårskada?
    Jag bytte vatten så fort jag såg detta(igår), och började behandling med medicin som jag har hemma, eSHa 2000. Tetran med halva fenan borta var lite röd vid fenbasen, men är det inte längre, så medicinen har nog hjälp lite redan.

    Mitt akvarium är för tillfället överbefolkat, då jag har ett tiotal platyyngel+ några vuxna platys där som jag ska skänka bort till en djuraffär. Gissar att det är därför fenröta uppstått, då sjukdomen vad jag förstår beror på dåligt vatten. Och jag gissar även att problemet kommer att kvarstå så länge som karet är överbefolkat.

    Vad ska jag göra med ynglena+platysarna? De visar inga symptom, enbart tetrorna visar det, och alla är pigga och glada. Sprider sig fenröta från fisk till fisk, eller kan jag fortfarande skänka bort dem, eller är det kört nu när jag fått sjukdomen i karet? Måste jag avliva dem? Jag kan omöjligen ha kvar dem nämligen, och hade avtalat med en affär som kunde ta emot dem inom närmsta två veckorna.

    Jag är fortfarande nybörjare, så det är mycket jag inte vet om sjukdomar och vad som är etiskt rätt i detta fall. Jag behöver verkligen råd om detta snabbt!
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Avliva de som du inte vill ha kvar. Det kanske känns grymt. Men i nuläget är det det bästa du kan göra.
    Du kan knappast skänka bort fiskar med fenröta. Eller ens med begynnande fenröta.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • oelendra
      • October 2012
      • 72

      #3
      De fiskar som jag skulle skänka bort är inte sjuka vad jag kan se. Det är andra fiskar i samma akvarium, för att vara tydligare.

      Men även de som ser friska ut är alltså troligtvis smittade/smittbärare? Förstår jag detta rätt?

      Kommentar

      • oelendra
        • October 2012
        • 72

        #4
        Om jag lyckas medicinera bort sjukdomen, hur länge kan den finnas kvar? Kan jag inte lämna bort fiskarna i detta kar någonsin?

        Ber om ursäkt om detta verkar vara uppenbara eller dumma frågor, men jag vet inte hur akvarievärlden fungerar än. Fortfarande grön, och ibland lite trög.

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #5
          Hej!
          Kan inte så mycket om sjukdomar. Men jag hoppas att någon kan hjälpa dig
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Nej du skall inte ge bort några fiskar från ett akvarium där det finns sjuka fiskar.
            Sedan om det är fenröta eller inte är omöjligt att avgöra utefter din beskrivning. Ta bort drabbade fiskar, avvakta en tid och sköt akvariet noggrant
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • oelendra
              • October 2012
              • 72

              #7
              *host* Jag kan ha överreagerat lite och ropat "fenröta" för tidigt... Ska avvakta några dagar, och sen kommer kameran på besök, ska se om jag kan lägga upp en bild.

              Hur snabbt växer en skadad fena ut igen? För jag är nästan helt säker på att tetrahonans fena redan är på tillväxt igen, den verkar lite större än i förrgår. Kan hon helt enkelt ha fått en elak fenskada? Det brukar ju gå hett till i leken... Angående de andra tetrornas fenor, så är jag osäker på om jag ens sett något problem där... Kan vara att jag helt enkelt inte studerat fenorna så noga förut, och att de ser helt normala ut. Dessutom märkte jag att två fembandsbarbshanar var nafsiga igår, tror de vill leka snart. Eller så fastnade tetran kanske med fenan i filtret när hon försökt gömma sig? Som sagt, ska ha koll på henne och resten av gänget några dagar innan jag fattar något slutgiltigt beslut.

              Och när alla fiskar är friska, och varit så ett tag, är det fortfarande stopp på att lämna bort/sälja dem? Förlåt om jag verkar envis, men jag vill veta helt säkert, för min sinnesfrids skull. Jag skulle aldrig lämna bort en fisk som varit sjuk, men friska fiskar som gått i samma kar, det är dem jag undrar över?

              Tack för svaren!

              Kommentar

              Arbetssätt...