Human avlivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Makka
    • April 2002
    • 187

    Human avlivning

    De flesta har säkert någon gång varit tvugna att avliva en fisk. Kanske pga sjukdom eller att den inte klarade av för tuffa akvariekompisar och man inte lyckades hitta ett hem till den.

    Då undrar jag följande:

    Vilket är det mest "humana" sättet att avliva en fisk på?

    *Disclaimer*

    Om det redan finns en sån här tråd ber jag om ursäkt.
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

    Godkända sätt:
    1. Kapa huvudet
    2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
    3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
    4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

    Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

    Ej godkända sätt
    1. Kokning
    2. Frysning
    3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

    Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fasta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.

    Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.
    __________________________________________________

    Kokning anges som olämpligt för avlivning beroende
    på fiskens förmåga att bibehålla syrehalten i hjärnan och därmed medvetande. Det gäller stor fisk. För en mycket liten fisk (neontetra etc) så kommer nog döden väldigt fort men jag VET genom föreningsverksamhet mm. att akvarister har en tendens att ta till varmvatten från kranen istället, i värsta fall genom att hålla håven under kranen. Det är säkerligen extremt plågsamt. Sedan använder akvarister gärna samma metod och jag har vid ett flertal tillfällen hört talas om stora ciklider som fått kokas i flera minuter innan de slutat slå mot locket på kastrullen...

    Därför hyser jag ett MYCKET stort motstånd mot kokning. Jag vill helt enkelt inte att det metoden ska cirkula som tänkbar bland akvarister då det så lätt blir mycket, mycket plågsamt.
    __________________________________________________

    Problemet med gifter är bl a att de är rätt otrevliga för oss också (de ska ju döda). De är cancerframkallande osv.
    __________________________________________________

    Det här är en del av svaret jag fått:

    1. Tyvärr är alla lättillgängliga medel som benzocain, ms222, euginol ganska aggressiva och stressande i sig, åtminstone på laxfisk
    2. Vi har nu fått ekonomiskt stöd att gå vidare och inkludera även andra arter där även akvariefisk kan komma att ingå
    3. Metomidat är idag det ända lugnande medel som inte verkar framkalla stress hos fisken, men det är svårt att få tag på
    4. Dock finns det en rapport som säger att åtminstone "channel catfish" inte reagerar på nejlikolja (euginol). Det är ett tillgängligt preparat (jmf. med 1. där det sägs att det är aggressivt och stressande på laxfisk).
    __________________________________________________
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Bjorn
      • March 2003
      • 112

      #3
      Har ännu så länge (ta i trä) behövt avliva någon större fisk. För små fiskar typ neontetra eller guppy eller andra i den storleken tycker jag att "mosning" är ett snabbt och skonsamt (både för fisk och akvarist) sätt att avliva fisken.

      Så här gör jag:
      Ta en bit hushållspapper i handen.
      håva upp fisken och lägg på pappret
      vik ihop snabbt och kläm till rejält
      öppna och kolla att fisken är mos
      kasta bort fisklik plus papper

      Men på större fisk krävs det säkert mer sofistikerade sätt...

      /Bjorn

      Kommentar

      • Makka
        • April 2002
        • 187

        #4
        Tack ola för det utförliga svaret!

        Jag har också hört att frysning ska vara humant men det var tydligen fel.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Jag har också hört att frysning ska vara humant men det var tydligen fel.
          Detta har bl.a. jag menat tidigare pga att fiskar är växelvarma och att de därmed sakta skulle sjunka in i dvala (som att somna) vid infrysning.
          Men uppenbarligen hade jag fel enligt den undersökning som Ola hänvisar till.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #6
            Jag ska ta tag i det hela en gång till då jag har lite frågetecken ang. vissa påståenden. Planen är att skriva en kort artikel som jag senare mejlar till forskaren som forskade på just det här och sedan fråga några saker. Även jag förordade frysning förut och tullen fryser beslag av reptiler. Kanske är det helt förkastligt, jag vet inte. Hursomhelst så är det förbjudet på försöksfisk, och jag har fått svaret att det är förkastligt, därför är det inget snack om att man ska låta bli. Jag återkommer i frågan en vacker dag.
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            Arbetssätt...