Jodå, mina fiskar dör också

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Japp ansjo-Anders finns alltid till för att hjälpa och peppa, saknar honom här på forumet .

    Jag vet faktiskt inte vad som kommer att hända om du byter kar och sand . Problemet är ju egentligen vad det är för fel på dina fiskar? Om du flyttar fiskarna till nytt kar, ny sand och nya växter, så kanske problemet kvarstår. Så då tycker jag då, att kanske du skall försöka klura ut vad felet egentligen är - om det nu går förstås.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Nä... Ansjo har ju varit väldigt snäll och försökt hjälpa mej och tröstat, men jag blir inte klok på det. Dessutom har jag just inte nån erfarenhet av sjukdomar. Men jag känner igen friska och pigga fiskar Jag tappar inte sugen än så länge!

    Om jag byter till ett helt nytt kar och helt ny sand, kan jag ha kvar dom växterna tro eller ska man eliminera dom också?
    Senast redigerad av Mu(sic); 08 April 2014, 20:22.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Jag har sett avföring vid ett par tillfällen och den var röd, samma färg som granulatet dom får förutom vanliga flakes så jag tänkte inte så mycket på det. Jag såg två danior som inte åt i början så jag förstod att dom skulle dö. Det verkar som att dom tynar bort på nåt dygn, i vissa fall har det bara gått helt plötsligt
    Den avföringen är ok . Så tråkigt för dig att dom bara dör när du inte kan se några symtom - finns ju liksom inget att "ta" på då.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Jag har sett avföring vid ett par tillfällen och den var röd, samma färg som granulatet dom får förutom vanliga flakes så jag tänkte inte så mycket på det. Jag såg två danior som inte åt i början så jag förstod att dom skulle dö. Det verkar som att dom tynar bort på nåt dygn, i vissa fall har det bara gått helt plötsligt


    Röda trådar Inger det har jag läst om i nån av era trådar. Cammalanus eller vad heter det?

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Kolla efter röda trådar från deras "bak"!

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Hur ser färgen på deras avföring ut? Äter de? Om inget annat syns utan endast att de exteriört är överdrivet smala/tunna så kan det ju vara ett tecken på parasiter iofs.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Jag kollade på textavsnittet nu på den sidan och kom inte just fram till nåt. Bilderna har jag sett förut efter att du tipsade mej om sidan.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Det är ju så konstigt! Det syns i princip aldrig några yttre tecken på sjukdom utom att en del av dom har varit lite smala och sett lite klena ut. Men inte alla. Om det är parasiter eller någon sjukdom borde väl allihopa blivit sjuka och dött vid det här laget? Efter 7- 8 månader. Alla värden har varit stabila och jag har inte ens haft någon nitrit. Jag funderar redan på att köpa nytt kar och om jag på något sätt kan sätta fiskarna i nån form av karantän innan jag byterkaret. Jag vet inte... Dom har kolat en efter en med flera veckors mellanrum.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Det beror nog på vilka parasiter det är. Men du är ju närmast dina fiskar så därför behöver du ju se vad som är problemet. Då menar jag det syns på kropp, hud eller beteenden.

    Tycker själv denna sida med text eller bilder av olika sjukdomar kan vara bra. Sedan kan det ju vara något i gruset/sanden eller i en inredningen som kan förgifta fiskarna. Mins on fick fisk och räkdöd efter ett stambyte pga kopparrör etc. etc. Så det kan ju vara nästan vad som helst.

    Vad ser du på en levande fisk i karet som tecken på sjukdom då?

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    startade ett ämne Jodå, mina fiskar dör också

    Jodå, mina fiskar dör också

    Hur ska jag bära mej åt för att lista ut varför mina fiskar dör? Hur ser man t ex om det är parasiter?
Arbetssätt...