Jodå, mina fiskar dör också

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mu(sic)
    svarade
    Tack Jag är nog en bra bit på väg i alla fall. Vad jag har listat ut bara nu ikväll kan det vara bakterieinfektion som följd av parasitangrepp. I så fall skulle jag både avmaska med gyrodol och behandla infektionen med furanol. Inget jag ser fram emot direkt

    Lämna en kommentar:


  • Bisho
    svarade
    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Nu jädrar i min lilla låda såg jag minsann en röd fläck på en av daniorna och det betyder att i alla fall den har en bakterieinfektion. Det ser ut som en blodfläck nästan exakt som på en av bilderna på sidan Bluewing tipsade om Jag får väl anta att de fiskar som dött hade samma sjukdom så nu hoppas jag att det löser sej
    Kan inte alls något om sjukdomar, men önskar dig ändå all lycka och hoppas det löser sig för dina fiskar

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Nu jädrar i min lilla låda såg jag minsann en röd fläck på en av daniorna och det betyder att i alla fall den har en bakterieinfektion. Det ser ut som en blodfläck nästan exakt som på en av bilderna på sidan Bluewing tipsade om Jag får väl anta att de fiskar som dött hade samma sjukdom så nu hoppas jag att det löser sej

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Blir dina fiskar magra och slöa innan dom dör? Jag ska försöka hitta nån att prata med om det här. Jag kommer att flytta alla fiskar till mindre kar tillfälligt snart och det kanske vore ett bra tillfälle att medicinera om det är aktuellt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Ingen aning faktiskt. Hud- & gälmask var det iaf han tipsade om.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Gyrodol, JBL. Men som sagt, det behöver inte alls vara så. Kanske, kanske inte.
    Men man kan ju ha det i åtanke i alla fall. Vet du hur dom smittar? Kan det finnas i t ex sanden?

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Gyrodol, JBL. Men som sagt, det behöver inte alls vara så. Kanske, kanske inte.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Ja nånting måste jag ju prova. Nu ger jag lite mer mat och varierar lite men just nu är det en fisk som ofta står i hörnet och ser slö ut. Den har hållit ut länge. Vad heter maskmedlet?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Hur har det gått för dig?

    Jag fick idag tipset om att avmaska mina kar då det dör typ en fisk varje vecka här sen några veckor tillbaka. Han förklarade att maskarna inte syns utom i förstoringsglas. Mina ser bra ut men något verkar galet så jag ska prova det. Mina värden är också bra så ser inga symptom alls.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det är ytterst osannolikt att växterna skulle föra med sig någon fisksjukdom om du flyttar dom. Så skölj bara av dom.
    Skönt att veta

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Ursprungligen postat av henrikl
    Har du testat att byta foder så det inte är så enkelt att fiskarna får fel mat och sakta svälter ihjäl. Tänkte på att du skrev att en del som dog var magra. Finns massor med mat beroende på om fisken är carnivore, omnivore eller växt/algätare.
    Jag har ju allroundfoder till fiskarna Dogmans basic flakes och Tropicas green algea wafers. Enligt burkarna ska det passa alla fiskar. Vad skulle jag kunna prova? Jag har danior, siamensis och gurami. Det är mest småfisk som har dött.

    Serveras i små portioner flera gånger per dag står det på flakes-burken jag som bara matar en gång per dag
    Senast redigerad av Mu(sic); 09 April 2014, 18:32.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Om jag byter till ett helt nytt kar och helt ny sand, kan jag ha kvar dom växterna tro eller ska man eliminera dom också?
    Det är ytterst osannolikt att växterna skulle föra med sig någon fisksjukdom om du flyttar dom. Så skölj bara av dom.

    Lämna en kommentar:


  • henrikl
    svarade
    Har du testat att byta foder så det inte är så enkelt att fiskarna får fel mat och sakta svälter ihjäl. Tänkte på att du skrev att en del som dog var magra. Finns massor med mat beroende på om fisken är carnivore, omnivore eller växt/algätare.
    Senast redigerad av henrikl; 09 April 2014, 09:06.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Tack. Ja jag får fortsätta klura. 😀


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Juni
    svarade
    Tråkigt! Hoppas du iallafall får en förklaring, jobbigt när det är svävande problem. Hoppas du får rätsida på det!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...