HJÄLP! Fiskarna dör i mängder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiskÄngeln
    • April 2014
    • 2

    HJÄLP! Fiskarna dör i mängder!

    Vad är det för fel med våra fiskar? Hjälp oss våra fiskar dör i mängder. Igår hittade jag och mamma 5 stycken döda och döende ,2 döende ,de bara åker ner till bottnen och dör! Dammsugarna klarar sig men inte fiskarna även 2 yngel har dött kanske en till men den hade en buckla på ryggen där ryggen slutar så hela fisken var typ krokig. Jag har även spolat ner en idag som hade en buckla/knöl vid munnen kan det vara tumörer? om fiskar nu kan få det? Även så har jag spolat ner 2 nu på morgonen och sett 3 döende antaglingen. Vissa fiskar äter ju andra kan det vara så att om de äter på de döda fiskarna som vi inte har plockat upp tex på natten så sprids detta och fiskarna dör fortare? Jag vet inte om de lider men jag tror så Vi behöver verkligen hjälp de dör i mängder! som typ pesten! MVH Engla med fiskar i nöd!
  • wanegardh
    • January 2013
    • 64

    #2
    Kollat nitrit?

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Hur länge har akvariet varit igång? Har dessvärre inga tips! Hoppas det löser sig!
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det ges alldeles för lite information för att man skall kunna svara.
        Ett allmänt tips är dock att alltid håva upp döda fiskar direkt eftersom som du skriver är det en mycket stor risk att sjukdomar sprids genom att fiskarna äter döda fiskar. Dock - orsaken till sjukdomen är något helt annat
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • FiskÄngeln
          • April 2014
          • 2

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det ges alldeles för lite information för att man skall kunna svara.
          Ett allmänt tips är dock att alltid håva upp döda fiskar direkt eftersom som du skriver är det en mycket stor risk att sjukdomar sprids genom att fiskarna äter döda fiskar. Dock - orsaken till sjukdomen är något helt annat

          Hej, ja men det är ganska svårt att beskriva vi har haft akvariumen ganska länge nu mer än 2 månader iallfall. De "andas" eller vad man ska säga fortfarande när de sjunker ner till bottnen. Färgen på de blir oftast mörkare eller nästan genomskinliga och deras ögon ibland blir helt svarta de små små fenorna de har på sidorna rör sig fortfarande men resten rör sig inte de bara ligger där på bottnen. Knölarna jag sett var ganska stora men kan de ha varit tumörer? Vad jag vet nu så tror jag att jag inte kan beskriva bättre Med vänliga hälsningar Engla.

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            @FiskÄngeln,

            Överst i denna forumdel finns en "klistrad" tråd där det finns en mall att fylla med uppgifter för att underlätta hjälp ang. liknande problem som du har råkat ut för i ditt akvarium. Klipp-och-klistra in dina svar på mallen här i tråden så är chansen betydligt större att forummedlemmar med kunskap inom ämnat kan få möjlighet att hjälpa dig.

            Länk till mallen; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Fisk som flämtar och lägger sig på botten eller strax under ytan brukar vara ett tecken på nitritförgiftning! Nitrit gör att fisken inte kan ta upp syret och får syrebrist och troligen kvävningskänslor. Det gäller att snabbt få bort nitriten genom att tillsätta en bakteriekultur. Har du ingen så gör ett stort vattenbyte (pga att det är akut, annars rekomederas flera mindre vattenbyten) och tillsätt ett par msk salt, det minskar skadeverkningen från nitriten. VIKTIGT - ingen mat till fiskarna på flera dagar och tänk på att mata sparsamt framöver också, maten är upphovet till nitrit i kombination med ett dåligt filter/för få vattenbyten.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...