Problem med diskusdrömmen. Hjälp och råd önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    Problem med diskusdrömmen. Hjälp och råd önskas!

    Hejsan allesammans, har 450L med 10 diskusar i. Allt har gått bra sedan de skaffades (samtliga är från Stendker). Men var iväg på tjänsteresa en vecka och sambon fick ta över. Gav instruktioner men något gick snett iaf, om det var pga det eller inte har jag inte en aning om.
    Efter 3 dagar ringde sambon och sa att nästan alla diskusar gömde sig och inte var framme och "hälsa" som vanligt. Kunde inte göra mer än att fastslå samma sak när jag kom hem från resan. Gjorde omedelbart ett vattenbyte och bottendamsugning. Kom upp massa vitt mögligt skit, något jag aldrig sett förut. Det växte även något vitt luddigt mög på rutorna som jag aldrig sett tidigare. De problemen är nu borta och vattenvärdena ser bra ut allihop.
    Men tyvärr får jag känslan att diskusarna inte mår så bra (med undantag för 3 st). Särskilt en av dem verkar särksilt illa däran, han ligger under en rot och lägger sig nästan ner mot sidan och slutar simma. Ser illa ut.
    De ligger nu och gömmer sig på olika ställen och har gått från att vara glupska matvrak till att matvägra.
    De är inte längre livliga utan verkar närmast livlösa. Har granskat över dem med ficklampa och kan inte se något fel utvändigt. Inga hål i huvudena, hela fenor och vad för mig verkar som normal andning.
    Jag misstänker att något hänt i karet när jag varit borta och de har dragit på sig någon form av parasit attack.
    Har kört flagellol nu i två dagar men ingen förbättring än, har även nematol men läste att den lär ta livet av alla mina räkor så hoppas på att kunna undvika det.
    Någon som har varit med om detta eller har tips på vad man kan göra (bluewing?)

    Ska nu fortsätta leta efter den 10e diskusen. Verkar vara puts väck.
    Snyft
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Uj uj. Denna läsning får det hisna inombords av medkänsla. Du upplever ju just nu vad som för mig är min största mardröm. Att något går snett i karet. Så jag känner och lider med dig. Vet ju att du bryr dig mycket om dina Diskusar. Nu är ju inte jag en expert alls utan bara extremt nyfiken på arten, men jag kan säga hur jag tänker.
    Om nu du inte hittar nummer 10 så gissar jag att det som hänt är en dominoeffekt av olyckliga händelser som startade med att en Diskus dött. Hittar du den så gissar jag att någon annan fisk dött i karet alternativt har något ramlat ner i karet som inte ska vara där.
    Om det är så, hur kan det komma sig i ett välskött kar? Det hinner ju inte bli dåligt skött efter tre dagar? Även om det är sårande mot arten i sig så är de lite dumma och ängsliga. Ängsligheten är ju naturlig men de kan skrämma varandra och då släpps ju oerhörda krafter igång. Mina Diskusar har varje vecka något märke på sidorna som jag gissar de fått av en rot eller annat. Detta har alltid berott på att de fått panik, gjort en rusch och så pang in i något.

    En vän till mig fick fem döda Diskusar i ett 500 L kar där han installerat soluppgång /solnedgång i karet. Han vaknade till på natten och kom på nåt han skulle hämta i Diskusrummet, tände ljuset i taket och pang sa det i karet. Så de körde i panik huvudet i sidorutan. Det jag vill ha sagt är att mycket kan hända med fiskar och Diskusarna utvecklar sådana oerhörda krafter pga kroppsformen som gör att de kan skada sig väsentligt, i sämsta fall dö under dessa ruscher.
    Sedan så kan ju fiskar dö av tumörer som är invärtes även med perfekt skötsel.
    Om nu en Diskus dött så är det ju ett stort djur och det vita du hittat på botten gissar jag är effekten av en veckas förruttnelse vilket kickar igång en spiral av osunda värden i karet. Kan det blivit en del skit som hamnat i filtret också?

    Denna miljö har de ju levt i under en vecka. Så antagligen är deras immunförsvar i alarmberedskap och mycket påverkat av det som hänt. Jag är inte säker alls du behöver medicinera och skulle själv köra på med mina naturliga rutiner, men köra oftare med delvattenbyten under ett par veckor. Jag tror detta går över efter ett tag och att de återgår till sitt vanliga beteende igen. Men massa mediciner kan ju slå mot denna stabilisering i karet också. Om de inte äter, låt dem vara utan mat i några dagar och ge bara lite av vad de brukar gilla mest. De klarar lätt 3-4 veckors svält så det är ingen ko på isen alls. Jag tror du behöver låta dem återhämta sig i sin egen takt. Men se till att vattnet är i toppkvalité.

    Skriv gärna vad som händer eftersom i karet eller om du bara behöver skriva av dig lite. Man mår ju bättre när man får ur sig sina tankar. Men det är lätt att vara positiv när man står vid sidan av men tror du ska lita på dina Diskusars återhämtningsförmåga.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      ...Om nu du inte hittar nummer 10 så gissar jag att det som hänt är en dominoeffekt av olyckliga händelser som startade med att en Diskus dött. Hittar du den så gissar jag att någon annan fisk dött i karet alternativt har något ramlat ner i karet som inte ska vara där...
      Det där tror jag på till 99,9%!

      Kommentar

      • woodlund
        • December 2011
        • 666

        #4
        Det första jag skulle rekommendera dig att göra nu är att försöka hitta den saknade fisken och om det visar sig att den dött få bort den så fort som möjligt , sedan göra många vattenbyten den närmsta tiden då detta ofta hjälper fiskarna att krya på sig av sig själva innan man går den tuffa vägen med att försöka med för många medicinbehandlingar , jag har själv gjort misstaget att medicinera för tidigt men har upptäckt att det som ofta hjälper bäst är att göra frekventa vattenbyten i en veckas tid , på detta sätt håller du vattenkvalitén uppe och hjälper fiskarna att krya på sig av egen kraft , om problemen kvarstår efter detta är det dags att försöka lokalisera vilken sjukdom det handlar om och medicinera därefter .

        Stort lycka till med dina fiskar och hoppas att vi får lite bra nyheter framöver
        1900Liter Diskusvatten


        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Åhh vad jag känner med dig Fissure, ta till dig av dom kloka ord som du har fått av pojkarna. Jag håller tummarna hårt att allt löser sig på bästa sätt

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Som de andra sagt. Börja med vattenbyte, vattenbyte, vattenbyte, vattenbyte.
            350L Diskus

            Kommentar

            • mrfrost
              • October 2012
              • 186

              #7
              lider med dig, håller med helt i dom råd du fått, vattenbyten kan göra under, kan även salta lite.

              Kommentar

              • Fissure
                • July 2013
                • 153

                #8
                Japp tackar för alla bra och snabba svar. Gör ett 90% byte just nu för tillfället. Nu när vattenytan var lite lägre gick jag genom varje cm av karet och hittade till slut min 5e red scribbelt, tyvärr var han som några här misstänkte död. Satt fastkilad i några täta växter därav var han omöjlig att se utan att komma in nära. Varför han dött återstår, men det kan ju vara mängder av saker antar jag. Får bara hoppas att det inte är något skit som infekterat övriga fiskar. Får hoppas det större vattenbytet gör nytta och får kanske öka vattenbytes frekvens något den närmsta tiden iaf.
                Hur reagerar apistos, fjärilar, amano och framförallt mina Corydoras sterbai på salt i vattnet? Har för mig att jag läst att de inte mår så väldans bra av det?
                Projekt : Rötter (450L Omstart)
                Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                Kommentar

                • mrfrost
                  • October 2012
                  • 186

                  #9
                  skönt att du hitta den så det inte han gå längre, även o det aldrig är roligt när fiskar dör.
                  jag skulle nog köra på att byta 10-15% varje dag i en vecka nu o ha noga koll på hur dom övriga verkar må.
                  lycka till

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Inger saltade sitt kar ordentligt och jag tror det är lugnt för Corydoras. Amanos trivs snarare bättre med salt. Resten har inte heller något problem alls. Men varför salta? Hud och fenor ser ju ok ut? Nu gör du ju en hel del ändå med vattenbyten etc.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Fissure
                      • July 2013
                      • 153

                      #11
                      Det verkar som det går åt rätt håll iaf. 7 av 9 disukusar är nu framme, simmar runt och äter. 2 st verkar fortfarande vara hängiga och gömmer sig på två olika ställen. Även om de var ute båda två o kollade runt lite när det var matdags. Får hoppas det släpper snart och de piggnar till. Tack igen för alla svar !
                      Projekt : Rötter (450L Omstart)
                      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Du ska se att det går åt rätt håll .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Fissure
                          • July 2013
                          • 153

                          #13
                          Liten uppdatering av läget. Verkar som diskusarna börjar piggna till nu. 7 av 9 är nu framme och stimmar runt som vanligt. De två andra är framme lite då och då men häckar mest under min ena rot. De är dock inte lika livlösa som innan men ser inte helt pigga ut än. Kör nu en behandlig med octozin mest för att vara på säkra sidan.
                          Men det verkar hursom vara något skit i karet som inte stämmer. Min apistogramma cacatuoides hane låg på botten idag när jag kom hem och andades tungt. Simmar inte, när den försöker är det okontrollerat. Ser frisk ut i övrigt men något svullen runt buken. Han är flyttad till en hink jag fick rota fram, satte en syresten där men tror det bara är en tidsfråga. Även noterat att min ena fjärilsciklid hona ser väldigt mager ut, spottar ut maten vid matningen såg jag idag. De andra tre ser friska ut och äter som de skall. Även mina 20 st purpurpenntetror har reducerats till 7-8 st, känns jättetråkigt detta, särskilt när jag inte kan se vad som kan vara fel. Kontrollerat vattenvärdena och kan inte se något som är konstigt. Vad ska man göra nu?
                          Projekt : Rötter (450L Omstart)
                          Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #14
                            Läst hela länken och lider med dig, bara hoppas det vänder!
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • olof b
                              • March 2005
                              • 262

                              #15
                              SALT!

                              Jag tror inte att det är rätt väg att prova medicin efter medicin. Det har sällan någon possitiv effekt om man inte diagnostiserat sjukdomen och ofta är medicinerna inte så effektiva även när man gjort det. Däremot är de gifter och fiskar och bakteriekulturer i akvariet reagerar därefter.

                              Salt är ofarligt för djuren i akvariet (men påverkar växterna negativt). Att corydoras skulle vara känsliga mot salt är en myt.

                              Jag hade om jag var du hällt i 2.5 dl grovsalt (ca 1/2 dl per 100 liter vatten) som start och sedan kört dagliga delvattenbyten på 10-20% samtidigt som jag tillsätter mer salt för att hålla jämn koncentration i vattnet. Temperaturen bör väl inte ligga under 30° C för diskus i en sån här situation? Mata sparsamt tills alla djur återhämtat sig.

                              Saltet har i detta sammanhang 2 viktiga effekter. Det gör nitrit mindre giftigt för fiskarna (nitrit är troligen utlösande faktorn för problemen). Dessutom underlättar det för fiskarna eftersom de behöver lägga mindre energi på att upprätthålla salthalten i kroppen jämfört med omgivande vatten. Dessutom är salt jobbigt för de flesta parasiter men troligen är det inte dem som är ditt problem.

                              Var noga med att inte sänka salthalten i vattnet för snabbt. Större delvatten byten bör kompenseras med mer salt tills koncentrationen sjunkit ordentligt.

                              Mvh

                              Olof
                              Malmö Lund Cycle Chic:
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...