Problem med diskusdrömmen. Hjälp och råd önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #16
    Ursprungligen postat av olof b
    SALT!

    Jag tror inte att det är rätt väg att prova medicin efter medicin. Det har sällan någon possitiv effekt om man inte diagnostiserat sjukdomen och ofta är medicinerna inte så effektiva även när man gjort det. Däremot är de gifter och fiskar och bakteriekulturer i akvariet reagerar därefter.

    Salt är ofarligt för djuren i akvariet (men påverkar växterna negativt). Att corydoras skulle vara känsliga mot salt är en myt.

    Jag hade om jag var du hällt i 2.5 dl grovsalt (ca 1/2 dl per 100 liter vatten) som start och sedan kört dagliga delvattenbyten på 10-20% samtidigt som jag tillsätter mer salt för att hålla jämn koncentration i vattnet. Temperaturen bör väl inte ligga under 30° C för diskus i en sån här situation? Mata sparsamt tills alla djur återhämtat sig.

    Saltet har i detta sammanhang 2 viktiga effekter. Det gör nitrit mindre giftigt för fiskarna (nitrit är troligen utlösande faktorn för problemen). Dessutom underlättar det för fiskarna eftersom de behöver lägga mindre energi på att upprätthålla salthalten i kroppen jämfört med omgivande vatten. Dessutom är salt jobbigt för de flesta parasiter men troligen är det inte dem som är ditt problem.

    Var noga med att inte sänka salthalten i vattnet för snabbt. Större delvatten byten bör kompenseras med mer salt tills koncentrationen sjunkit ordentligt.

    Mvh

    Olof
    Salt hjälper. Temperaturen däremot beror väldigt mycket på vad för angrepp det är. Vid bakteriella angrepp kan det hjälpa att sänka temperaturen några grader medans det vid parasitangrepp ofta hjälper att höja temperaturen rejält under en period, så kallad värmekur. Höja temperaturen vid bakteriella angrepp kan vara förödande.
    350L Diskus

    Kommentar

    • olof b
      • March 2005
      • 262

      #17
      Ursprungligen postat av Einarsson
      Salt hjälper. Temperaturen däremot beror väldigt mycket på vad för angrepp det är. Vid bakteriella angrepp kan det hjälpa att sänka temperaturen några grader medans det vid parasitangrepp ofta hjälper att höja temperaturen rejält under en period, så kallad värmekur. Höja temperaturen vid bakteriella angrepp kan vara förödande.
      Helt sant! Jag kan inte diskus men jag har för mig att det är ett allmänt råd att höja temperaturen då de är hängiga och/eller matvägrar. De flesta har väl aldrig under 30° i sina diskus akvarium.

      Mvh

      Olof
      Malmö Lund Cycle Chic:
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #18
        Jag har 28-29

        Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Ligger själv numera på samma temp vilket fungerar utmärkt. Diskusarna tål högre temp men växterna storknar över 30 utom möjligen Anubias som jag nästan tror skulle klara kokning....
          Men jag lider med dig Fissure, men skulle som Olof ligga mycket lågt med mediciner nu.
          Ta hellre ut den sjuka i separat kar. Ikeas backar fungerar kanon som karantän/sjuk-kar om du sätter i doppvärmare och luftning.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • olof b
            • March 2005
            • 262

            #20
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ta hellre ut den sjuka i separat kar. Ikeas backar fungerar kanon som karantän/sjuk-kar om du sätter i doppvärmare och luftning.
            Hade nog inte gjort så. Det brukar vara ett snabbt och effektivt sätt att ta död på fisk.

            Mvh

            Olof
            Malmö Lund Cycle Chic:
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Fissure
              • July 2013
              • 153

              #21
              Japp då gör jag som du säger Olof, har tillsatt 2,5 dl salt till karet nu. Avbryter behandlingen med octozin då jag direkt märkte att växterna tog skada. Samtliga av mina mossor har nu tvärdött :/
              Det är precis som ni säger, känns som vattenbyten har gjort störst nytta. Gjorde ett nytt test på No4 och No2 igår, No4 var ok men No2 var högt, något jag aldrig sett tidigare. Vet inte om det är medicinerna som gjort det. Gjorde iaf ett 50% vattenbyte igår och gjorde ett nytt test innan jag stack iväg till jobbet nu på kvällen. No2 var lägre men fortfarande för högt 0.05 ppm fick jag det till. Dock svårt att se exakt på färgskalorna.

              Det får mig givetvis att undra nu om det varit problem innan med värdena i karet då jag inte testat så frekvent när allting verkade fungera som det skulle. Det ända jag kan komma ihåg som har hänt i karet var för 2-3 veckor sedan att när jag kom hem så notera jag att där inte var något flöde från pumpen (endast minimalt med rörelse från utblåset). Visade sig vara gummikopplingen på pumpen som hoppat ur när jag tryckt på primern. Då hade det stått så en helarbetsdag och eventuellt hela natten. Gjorde rent filtret med akvarievatten men kan det ha varit så att hela filtersystemet dött pga det?

              Just nu känns det lite hopplöst då jag inte exakt vet vad problemet och det retar mig till förbannelse.
              Ytterligare en sak jag märkt är att växtligheten i princip helt har stannat av trots EI dosering, känns som det mer eller mindre står helt stilla. En hel del växter har även börjat få hål i bladen, vissa pga ålder tror jag men även en del nya som lider av detta. Potassium brist har jag sett en del om men borde inte dosering efter EI räcka?
              Projekt : Rötter (450L Omstart)
              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #22
                Men kanske det har varit nititvärdet som har spökat hela tiden. Räkna med att växterna tar stryk av saltet, fast växter går lätt att ersätta.
                Själv saltade jag mitt Diskuskar för ett tag sedan - dom gick i rena rama saltlaken, varken Diskusar eller corysar brydde sig, men växterna bara smälte och dog. Nu har dom flesta cryptocoryner satt fart igen men anubiasen gick inte att rädda - Diskusarna blev helt symtomfria från sina hudproblem tack och lov .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Fissure
                  • July 2013
                  • 153

                  #23
                  Ja fiskarna får gå först, lite trist när man har växter för runt 4 papp i karet :'(
                  Får hoppas några klarar sig, framförallt mina Echinodorus som växt sig så pampiga. Hade ändå tänkt att plantera om hela karet så inte hela världen.
                  Projekt : Rötter (450L Omstart)
                  Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                  Kommentar

                  • mrfrost
                    • October 2012
                    • 186

                    #24
                    tycker du har fått riktigt kloka råd, fortsätt med dagliga vb och salt en stund, och det tar en stund för akvariet att hitta en bra balans igen, och allt eftersom kommer du även märka skillnad på dina diskus.
                    när jag skaffa mina diskus var jag nästan ett nervvrak, var så overhört rädd för att något skulle gå fel så minsta avikelser av någon fisk fick mig att börja fundera på vilken medicin som skulle hjälpa, men nu efter att jag haft mina i ca 1 år så kan jag konstatera att diskus är mycket mer tålig än man får uppfattning när man först läser lite om dom, sköter man dom noga så
                    tycker jag dom är riktigt tåliga och många problem löser man lätt med mer vb o ibland lite salt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...