Mina Mollys dör ifrån mig.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elinanan
    • March 2014
    • 3

    Mina Mollys dör ifrån mig.

    Hej. Är ny här, men behöver er hjälp, för mina olika Mollys mår inte bra. Kan de dö av att det är för kallt? Kämpar med doppvärmaren men just nu får jag inte upp tempen över 25. De andra raserna verkar må bra, men både silver Mollys och dalmatiner Mollys dör. Det börjar med att de ligger vid ytan och gälarna är svullna och de andas häftigt. Sen sjunker de ner till botten och bara väntar på döden. En död i går och en idag. Har kollat värdena på karet och allt är i bra form. Kan inte se symptom på någon av de sjukdomar som jag kan läsa mig till. Ska fixa en ny värmare så fort jag kan. Hjälp? <3
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Det skall definitivt inte behövas varmare vatten än 25 grader. Något annat måste vara fel. Om du inte har några saltkänsliga arter kan du pröva med att tillsätta 0,1% salt.
    Senast redigerad av Mr Woods; 27 March 2014, 14:11.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Molly älskar värme och 25 grader är egentligen på gränsen till för svalt. Sedan är väl dessa 25 grader det som termometern visar gissar jag?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Jojo, visst gillar de värme, men mina (ungarnas) lever gott och ynglar av sig i 25.

        Fast det är klart... Asienodlad fisk sägs behöva varmare vatten och mer salt.
        Senast redigerad av Mr Woods; 27 March 2014, 14:11.

        Kommentar

        • Elinanan
          • March 2014
          • 3

          #5
          Ok, tack för era svar. Salt säger ni? Jag har guppys, svärdbärare, kardinal tetror, malar och någon sort som jag inte lyckats identifiera. (Har tagit över ett komplett akvarie med fiskar) är dessa känsliga för salt? Karet är på 80 liter, hur mkt ska jag ha i?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Vill bara förtydliga detta med temperatur. Att ni båda (Woods och Ellnanan) har 25 grader på termometrarna betyder ju inte att det är 25 grader i karet. En vanlig akvarietermometer kan visa upp till 2 grader fel. Vilket innebär att det egentligen kan vara 23 i ett kar där termometern visar 25. Visar termometern fel åt det hållet så slår det först mot de fiskarna som trivs med viss värme. Medan många arter klarar det utmärkt neråt 21-22.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Vill bara förtydliga detta med temperatur. Att ni båda (Woods och Ellnanan) har 25 grader på termometrarna betyder ju inte att det är 25 grader i karet. En vanlig akvarietermometer kan visa upp till 2 grader fel. Vilket innebär att det egentligen kan vara 23 i ett kar där termometern visar 25. Visar termometern fel åt det hållet så slår det först mot de fiskarna som trivs med viss värme. Medan många arter klarar det utmärkt neråt 21-22.
              Absolut, men jag menar att jag har 25 grader i det karet. På termometern står det 27 ungefär...Termostater till doppvärmare visar ju dessutom käpprätt åt h*****e, min värsta värmer tre grader mer än vad som står. Inte så jättebra om man tänkt ha 28-29 grader och inte kollar tempen!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av Elinanan
                Ok, tack för era svar. Salt säger ni? Jag har guppys, svärdbärare, kardinal tetror, malar och någon sort som jag inte lyckats identifiera. (Har tagit över ett komplett akvarie med fiskar) är dessa känsliga för salt? Karet är på 80 liter, hur mkt ska jag ha i?
                Skulle vara malarna då som inte tål salt. Vissa säger att corydoras är känsliga för salt medan andra menar på att detta är en seglivad myt... Om du verkligen har 25 grader skulle jag prova med att tillsätta 0,1% och se vad som händer.

                Kommentar

                • Elinanan
                  • March 2014
                  • 3

                  #9
                  Ok. Jag ska kolla tempen på alternativt sätt och tillsätta 0,08 liter salt. Vilket borde vara 0,8 dl?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Det kan vara så att du upplever det som svullna gälar (och huvuvdet stort) för att fisken i själva verket har magrat av. Mollys har jag erfarit vara mottagliga för tarmflagellater och andra parasiter. Tarmflagellater finns ofta naturligt i fiskens tarmsystem men vid fel foder stress mm. så kan de föröka sig explosionsartat och fisken svälter då eftersom flagellaterna förbrukar näringen. Utfodrar du med huvudsak grönfoder?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Sarodyroc
                      • March 2014
                      • 11

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Skulle vara malarna då som inte tål salt. Vissa säger att corydoras är känsliga för salt medan andra menar på att detta är en seglivad myt... Om du verkligen har 25 grader skulle jag prova med att tillsätta 0,1% och se vad som händer.
                      Mina corydoras mår prima med ung 0,1% så jag skulle våga prova med saltet om det kunde hjälpa mollysarna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...