Vita prick sjukdom och högt nitrit samtidigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Girre
    • March 2014
    • 15

    Vita prick sjukdom och högt nitrit samtidigt!

    Enligt punktol så ska man medicinera men full dos var 3:e dag. Dock bara vattenbyte innan behandling.

    Högt nitrit så kör ja nitrivec och då rekommenderas att man byter vatten varje dag och tillsätter nitrivec.

    Jag e rädd för att om jag kör enligt nitrivec att byta vatten varje dag så tar jag bort medicinen.

    Är det någon som har en ide på hur man ska behandla dessa båda samtidigt?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror helt och hållet på hur hög nitrit du har. Jag hade medicinerat mot VP och inte bytt vatten, men tillsatt nitrivec enligt anvisningarna ändå. Dra även ner drastiskt på matningen av fisken, de klarar av en minskning av fodertillgånen ett bra tag.
    Även tempen i karet kan vara värt att kolla upp, och lite beroende på fiskval kan även den höjas för att hjälpa till mot VP.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Girre
      • March 2014
      • 15

      #3
      Nitriten låg 0,2 - 0,4 (ljus rosa färg)
      Fiskarna har inte fått mat på ett par dagar, dag 4 idag som de står enligt punktol att man kan mata men med reducerad mängd.
      jag har höjt tempen i karen till ca 30 som är rekommenderat av en del angående vita prick.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Och nivån på nitriten är inte alarmerande heller, så ta det lugnt med vattenbytena för tillfället.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Girre
          • March 2014
          • 15

          #5
          Tackar för tipsen! Såg i morse att det blivit liten förbättring angående vitaprick. Inte alls lika mycket som de var från början och inga andra fiskar verkar vara angripna.

          Kommentar

          Arbetssätt...