Svarta prickar på Platy/Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chojje
    • January 2014
    • 4

    Svarta prickar på Platy/Guppy

    Hej,

    Som rubriken lyder har jag fått svarta fläckar på mina tre Sunburst Platy samt två Guppy. Prickarna är på ryggen och runt munnen/gälarna. För övrigt är de hyffsat pigga, hänger rätt mycket via ytan i ena hörnet. Har funderat på om vattnet är för strömt för dem men de har ställen de kan komma undan på om de vill.
    Fakta om akvariet:
    54L
    26 grader
    Gjorde precis mätningar, visade 0 Nitrit, 50 Nitrat o PH 7.

    Bifogor bild nedan, hoppas länken funkar.


  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    De ser ju inte direkt pigga ut men jag tror inte fläckarna har något med deras mående att göra.
    Det ser ut som spirulinafläckar. Spirulina finns i de flesta foder och det förbättrar färgen på fiskarna, mest den röda färgen.
    Får fisken i sig för mycket spirulina så kan dom få svarta prickar. Inte så snyggt alltid men ofarligt.

    Kommentar

    • chojje
      • January 2014
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      De ser ju inte direkt pigga ut men jag tror inte fläckarna har något med deras mående att göra.
      Det ser ut som spirulinafläckar. Spirulina finns i de flesta foder och det förbättrar färgen på fiskarna, mest den röda färgen.
      Får fisken i sig för mycket spirulina så kan dom få svarta prickar. Inte så snyggt alltid men ofarligt.
      Okej tack för detta!
      Så funkar det att bara mata mindre lr ska jag blanda upp kosten med foder som är fritt från spirulina? Ger dem även artemia nån gång i veckan.
      Vad grundar du det på att de inte ser ut att må bra? Tar mer än gärna emot feedback då jag är hyffsat ny i fiskindustrin.

      Tack på förhand

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        De har dragit ihop fenorna, men det kan ju också varit något tillfälligt när du tog bilden

        En varierad kost är ju alltid bra och fryst artemia är ett bra foder, men själv så brukar jag inte bry mig om spirulinafläckar. Det är spirulina i de flesta foder.

        Kommentar

        Arbetssätt...