"Float" Frontosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    "Float" Frontosa

    Hej, jag har på senare tid lagt märke till att min största Frontosa har legat still mycket i hans grotta och när han väl kommer ut så ser det ut som att han kämpar för att hålla sig nere (sk Float?). Min fråga är då om det kan vara Float-sjukdomen eller om det är något annat som är fel.

    1/ Hur stort är akvariet? 540l
    2/ Vilken filtrering använder du? Fluval 4+ (tror jag den heter)
    3/ När startade du akvariet? något år sedan så det är väl inkört.
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 3st Frontosor (2x 10-15cm 1x ~20) 1st okänd mal (~20cm), 1st Mari Gold (~20cm), 3st A. Compressiceps (5-10cm), 1st Kuhli (5-10cm), 1st Eldstjärt (10cm), 3st Leleupi (5-10cm).
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    4-5st olika anubias (tror jag. inte särskilt bra på växter)
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    7,5pH och ~12KH

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    ~7,5pH, ~10KH nitrit är OK enligt stickorna jag testar med.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    1 gång varannan vecka ca 30%
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    2 veckor sedan, 30%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Lite snäckor till A. Compressiceps men annars nej.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    3st A.Compressiceps och nej ingen karantän.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Vitakraft Premium Flake-mix, Hikari Cichlid Gold (modell stor) och frysmat lite då och då
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    vet ej när men det har blivit mer och mer under den senaste veckan. Hanen simmar mycket neråt och står ofta i grottor med lågt i tak.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    nej ingen har dött
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Frontosa hanens beteende + Mari Golden ligger mycket med stjärten mot botten vilar typ (ligger inte med hela kroppen)
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    nej.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    nej.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Så fort jag ser/märker dom

    video: http://www.youtube.com/watch?v=_nWXp...McWEvwu_LYsXug

    ursäkta skakandet

    tack på förhan, Jimmy
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Tjena jimmy, du behöver tänka till omkring filtreringen tycker jag, en fluval 4 är ingenting i ditt akvariesammanhang. Om det ligger till grund för problemet i det här fallet går ju inte att säga men det är nåt som kan fösvaga fisken. Kolla in min droppfilterlösning, ett sånt filter skulle du kunna driva med din fluval.

    https://www.youtube.com/watch?v=EC1jRKU4dJA#t=30


    Skakningarna kan du redigera bort på youtube.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Okej, jo jag hade ett till filter i aningen mindre klass i det förut men det bestämde sig för att börja låta något sjukt högt och eftersom det står i mitt sovrum så fick det åka ut. Men med bara ett studiebidrag så blir det tyvärr inte mycket cash över varje månad. Är lite sugen på ett FX6 dock.. :s

      ang. skakningarna så orkade jag inte fixa något med det. Jobbigt..

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Men vad tror du om firren? är det Floatsjukan eller vad den nu heter?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          I videon står han med huvudet uppåt och försöker syresätta sig och vila. Brukar bakdelen åka upp? Får en fisk en inre infektion så kan ju simblåsan sluta fungera, även om den får varansamlingar i kroppen så kan ju också det påverka förmågan att hålla flytnivån i karet.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av man nam1
            Men med bara ett studiebidrag så blir det tyvärr inte mycket cash över varje månad. Är lite sugen på ett FX6 dock.. :s
            Har man det skralt i kassan så är DIY din väg att gå! Min filterlåda kostade nog omkring 100kr och det är effektivare än ett större ytterfilter.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Hej igen, har nu sett din video (råkade visst missa den innan) hur stort akvarie driver du med det filtret?

              Firren som står vid ytan i klippet är en Mari Gold och han står där för att han tror att han ska få mat (jag stod precis framför karet). Det är den större Frontosan (den i mitten med puckeln i pannan )

              Kom precis på att jag har en bit plexi som står i en garderob med måtten 60x100cm. något man kan bygga filter av?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Hehe jag kollade bara videon utan att tänka på vilken fisk det var och den vid ytan va den som jag tyckte uppförde sig konstigast...

                Det blir nog mycket mer jobb att limma en plexilåda än att köpa en liten plastback och ställa ner några GB big-pack eller andra lådor. Jag kör mitt till et 160 liters men mitt filtret har mycket mer kapacitet än så, det har ca 2L keramisk biomedia och 2L biobollar och syresätts otroligt effektivt just för att det är ett droppfilter. Till din storlek vill du ha mer flöde och då behövs större eller fler genomföringar i botten bara.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #9
                  Jo det har du nog rätt i. men jag skulle vilja ha ett filter som är en bra bit för stort istället för att det precis räcker till.
                  Vad tror du om en/ett par sådana http://rusta.se/bi-box-svart-s-11l-p95601218.aspx ?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Jo de är väl perfekt, min är lite mindre typ 33x22x15. En sån här har ja i botten http://www.clasohlson.com/se/Genomföringsnippel/40-8385 o du kanske ska ha 2, finns tydligen billigare på biltema. Sen mindre lådor att stapla i boxen och i den översta har jag filtervadd för att få partikelfritt.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • man nam1
                      • July 2011
                      • 441

                      #11
                      Okej, men du tror att storleken räcker? fanns upp till 77,5l på Rusta

                      Men vad för pump ska jag ha som får ner vattnet i själva lådan? min 4+ ?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av man nam1
                        Okej, men du tror att storleken räcker? fanns upp till 77,5l på Rusta

                        Men vad för pump ska jag ha som får ner vattnet i själva lådan? min 4+ ?
                        Boxen behöver ju bara samla upp vattnet och få ner det till karet, sen kan ju lådorna staplas högre inuti boxen. Om du ser mitt så är det ju högre. Kan ju kanske funka med din fluval om den orkar få upp vattnet men över tid så kanske du vill få lite mer drag i karet och kanske vill du dessutom driva filtret med en starkare cirkulationspump (är ju lätt att byta ut om fluvalen inte orkar) och sen finns ju streampumpar som är en bra variant när man vill få en skön cirkulation i karet utöver filtret.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • man nam1
                          • July 2011
                          • 441

                          #13
                          Hm så du tänker att det ska stå på akvariet? Hade hellre sett att det står under då jag har väldigt mycket plats där.

                          Hur är det med strömavbrott och dylikt?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Ursprungligen postat av man nam1
                            Hm så du tänker att det ska stå på akvariet? Hade hellre sett att det står under då jag har väldigt mycket plats där.

                            Hur är det med strömavbrott och dylikt?
                            Ska du ha det stå under så måste du borra karet för ytavrinning och där måste du vid strömavbrott ta med i beräkningen att det pga hävereffekten tömmer ut allt vatten ner till utblåset. Allt det här slipper du om du ställer det ovanpå, vid strömavbrott händer ingenting, det slutar bara rinna...

                            En liten utförligare bildbeskriving https://www.youtube.com/watch?v=zsbxN1JUqwM
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #15
                              Hm..

                              Grejen är ju den att jag inte har mycket plats ovanpå akvariet, samt lågt i tak så sätta en hylla eller dylikt lär nog inte gå heller.. :s

                              Kommentar

                              Arbetssätt...