"Float" Frontosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #16
    Efter några dagar så har det bara gått utför. Frontosan har det allt jobbigare att simma och ser mer och mer stressad ut. Enligt ett inlägg på en annan sida (och några andra) så skulle man sätta över fisken i ett karantänakvarium och använda sig av Epsomsalt, min fråga är : vad är det? :o samt om ni har någon annan idé.

    OBS Jag tänker inte pröva att köra in en nål i fisken om det finns något annat sätt..

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #17
      Mer filtrering och mer cirkulation på vattnet är ett måste med dessa stora fiskar.
      Jag har ett 340L tanganyika och jag har bra mycket mer filter/cirkulation i det än vad du har i ditt 540l. Och då har jag inga stora fiskar.

      Du måste få bra fart på ytvattnet så att vattnet syresätts bättre.

      Åheims tips på droppfilter skulle lösa ditt filterpriblem. Och skaffa en ordentlig cirkulationspump för att få fart på vattnet.

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #18
        Jo bättre filtrering kommer prioriteras när jag får pengar men nu tänker jag mest på fisken. Som sagt han simmar allt värre och mer ansträngt. Någon som vet något om Epsomsalt? vad det är och vart man kan få tag i skiten?

        ang. filter, Aquanova är det ett schysst märke? funderar på denna http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pu.../ncf-2000.html då den inte var jättedyr snarare tvärt om..

        *edit* med cirkulations pump också..

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #19
          Det jag menar är att cirkulation/filtrering kan va hela problemet för fisken.
          I ditt filmklipp längre upp så syns det ju att fiskarna är inte direkt pigga. Mest din Marigold som står still vid ytan.
          Typiska tecken på ett akvarie med syrebrist tycker jag.

          Har du inte råd att fixa så dina fiskar får ett bra vatten så sälj fisken.

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #20
            Nej men det är bara jag som står nära akvariet. jag håller med att det ser bra skumt ut men det är verkligen inte något fel på honom han gör så VARJE gång jag närmar mig akvariet när han får syn på mig (jäkla matvrak) men när man står tex i ett annat rum så gör han inte så. Malen jag har ser nada och simmar bara fram och tillbaka framför rutan (vet ej varför). Men ja alla Frontosorna har sett lite hängiga ut.

            Sälja fisken? Aldrig. Om jag har köpt en fisk så ska jag och ingen annan se till att den har det bra. Det är bara det att jag inte har cash till det precis i detta tillfälle (en sådan pump går ju ändå på typ 1600:- vilket inte en fattig student har i fickan.). Får den 25:e.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Nej, syrebrist ser det ju inte ut att vara, andningen på Marigolden ser helt normal ut, inget flämtande vad jag kan se. Ser som sagt mest ut som om han står och väntar
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #22
                Fixar ett nytt klipp som visar det bättre Jesper

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #23
                  Här har ni ett nytt klipp: http://youtu.be/F-h6zFrESOc

                  Vad tror ni om filtret? lär det duga? det står ju att det klarar akvarium <800l vilket mitt är dock vet jag ju inte hur bra byggkvalitéten är osv..

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #24
                    En bra cirkulationspump får du för ett par hundralappar. Och det går att fixa ihop bra filter själv billigt, det är bara att låta fantasin flöda.
                    Jag håller ändå på att det är för dålig cirkulation/filtrering, fixa det och du kommer att få piggare fiskar.

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      #25
                      Ursprungligen postat av man nam1
                      Här har ni ett nytt klipp: http://youtu.be/F-h6zFrESOc

                      Vad tror ni om filtret? lär det duga? det står ju att det klarar akvarium <800l vilket mitt är dock vet jag ju inte hur bra byggkvalitéten är osv..
                      Njaeee... Till mitt 720 har jag ett Fluval 4+, en tunze streamer för cirkulation och ett Eheim Pro 3 2080. Och detta är definitivt inte mycket! Min femöring ligger på mer filter/cirkulation.

                      Kommentar

                      • man nam1
                        • July 2011
                        • 441

                        #26
                        Men borde inte Aquanova-filtret + Fluval 4+ och streamer funka? (glömde att skriva med det nuvarande filtret innan.. )

                        Kommentar

                        • man nam1
                          • July 2011
                          • 441

                          #27
                          Oj läste inte ditt inlägg Jesper :o

                          Ja jag vet att det är dålig cirkulation men fiskarna har mått bra tidigare, detta är det första bakslaget på flera år. (dock så körde jag med dubbla innan).
                          Jag känner ändå att jag kör på en pump som är "fabriksgjord" litar inte riktigt på att jag ska bygga ett eget. Vissa gör det vissa gör inte.

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #28
                            Visst gör det, men det finns bra billiga filter för 3-400:- det behöver inte kosta skjortan.
                            www.pwss.se där kan du hitta billiga och bra filter. Aquael har väldigt prisvärda pumpar/filter.

                            Köp tex 2st Aquael fan3 och använd dom tillsammans med det filtret du har så kommer det att bli bättre fart på fiskarna.

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #29
                              så typ 2x Aquael Fan3 + Aquanova-filtret? förstod jag rätt?

                              *edit* som ni märker har jag inte direkt stenkoll på filter..

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                #30
                                Börja med att prova typ 2st Aquael fan3 eller något motsvarande, plus det Fluval 4+ som du har nu i akvariet.
                                Jag tycker att det borde bli ganska bra

                                Kommentar

                                Arbetssätt...