Hur sterilisera akvarium efter okänd sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskzoo
    • September 2013
    • 55

    #16

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Det där var en riktigt fin inredning det där Helt i min smak.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Om jag tittar runt på olika symtom som du beskriver så verkar som du själv trott bukvattensot ligga närmast den beskrivning du angett. Men om jag fattat rätt så får fiskar som är nedgångna på något sätt som t.ex. stressade av någon orsak såsom vattenkvalité, fel foder för arten, eller fel arter för ditt akvarium lättare denna sjukdom. Har den fortskridit så är det avlivning som gäller men inledningsvis säger vissa att man kan medicinera. Jag själv är tveksam till effekten att medicinera bukvattensot då sjukdomen verkar vara en följd av annat som varit fel tidigare.

        Men problemet med antibakteriella mediciner är ju att de ofta slår ut alla bakterier i akvariet i både filter och botten.
        Så efter en sådan behandling får man samma problem som vid uppstart av nytt akvarium och att det tar ca en månad innan akvariet börjar uppnå en balans igen.

        Så mitt råd efter allt vi pratat är egentligen detta att jag skulle försöka vända trenden och inleda med att tillsätta JBL Denitrol eller liknande i 10 dagar för att få fart på de goda bakterierna i karet. Fortsätt med rutinerna med 30% vattenbyte. Mata mkt sparsamt så att fodret är helt uppätet inom 2 min. varannan till var 3:e dag. Jag skulle inte medicinera mer just nu alls. Skulle hellre köpa naturpreparat typ Aqua-Kraut som du fuktar maten med en kort stund innan matningen. Fukta maten funkar bäst på granulatfoder är viktigt att tillägga. Skaffa inga nya fiskar på minst en månad.

        Nu känns det mellan raderna att ni egentligen bestämt er för att kembomba akvariet vilket jag inte tror jag jag skulle rekommendera någon egentligen. Skälet till det ni kallar sterilisering är ju egentligen något ni inte är säker på är problemet.

        Eftersom många sjukdomar beror på dålig vattenkvalité så tycker jag också att det är ett feltänk att minska genomströmningen i filtret. Hög genomströmning skapar goda livsbetingelser för fler goda bakterier i filtret dvs. bättre vattenkvalité. Detta gäller oavsett ert internfilter eller om ni vill ha ytterfilter.

        Ungefär så tänker jag själv, men det är ert akvarium och ert beslut. Håller tummarna för kloka beslut från er sida.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • mrfrost
          • October 2012
          • 186

          #19
          har läst igenom tråden igen och är riktigt nyfiken på hur det har gått för er??

          Kommentar

          • fiskzoo
            • September 2013
            • 55

            #20
            Ursprungligen postat av mrfrost
            har läst igenom tråden igen och är riktigt nyfiken på hur det har gått för er??
            En liten uppdatering.

            Vi valde att inte tömma akvariet utan lät det vara igång som det var. De två fiskar som verkade sjuka (en kardinaltetra och ancistrusen) hämtade sig. Kardinaltetran som var mager var nog ett falsklarm för den började äta igen. Ancistrusen svällde upp om magen och basade långa, vita trådar. Men den hämtade sig och bajsar normalt igen.

            Igen fisk har dött sedan jag skrev sist, förutom att en av de siamesiska algätarna bara var borta nu för några dagar sedan. Jag har tyckt att en av dem var lite mager och såg lite hängig ut men de andra fiskarna hann äta upp den innan jag såg den död så jag vet inte vad den dog av.

            För att se om sjukdomen finns kvar i karet har vi nu satt i lite "billiga" fiskar, 4 platy och 5 svärdbärare. Kanske inte de fiskar jag själv ville ha men barnen gillar dem och de kostar inte skjortan. Så nu får vi se om de nya invånarna klarar sig eller om sjukdomen tar fart igen.

            Kommentar

            Arbetssätt...