Hur sterilisera akvarium efter okänd sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskzoo
    • September 2013
    • 55

    Hur sterilisera akvarium efter okänd sjukdom?

    Jag har under några månader försökt att bota en sjukdom som dödar mina fiskar. Men nu ger vi upp och startar om allt. Kommer avliva de få fiskar som är kvar och slänga all inredning.

    Frågan är nu hur man steriliserar akvariet? Kommer som sagt tömma det helt så bara burken är kvar (kommer även slänga pump, doppvärmare, håvar och sådant).

    Fick tips om klorin på akvarieaffären. Glömde dock fråga hur länge det skulle stå och hur mycket man skulle ha i.
    Eller finns det något annat sätt att sterilisera som är mer miljövänligt?
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av fiskzoo
    Jag har under några månader försökt att bota en sjukdom som dödar mina fiskar. Men nu ger vi upp och startar om allt. Kommer avliva de få fiskar som är kvar och slänga all inredning.

    Frågan är nu hur man steriliserar akvariet? Kommer som sagt tömma det helt så bara burken är kvar (kommer även slänga pump, doppvärmare, håvar och sådant).

    Fick tips om klorin på akvarieaffären. Glömde dock fråga hur länge det skulle stå och hur mycket man skulle ha i.
    Eller finns det något annat sätt att sterilisera som är mer miljövänligt?
    Klorin är väl lämpligt, du kan säkert läsa på förpackningen en lämplig dosering. De flaskor jag har haft har haft en utförlig doseringsanvisning på baksidan.
    Glöm inte att skölja ur ordentligt flera gånger efteråt. Du ska inte känna någon klorinlukt när du häller i vatten för att ha i fiskar.

    Pump, doppvärmare etc borde du kunna lägga i ett bad i en hink likaväl som att slänga, eller även slänga akvariet...

    Kommentar

    • fiskzoo
      • September 2013
      • 55

      #3
      Ursprungligen postat av simpson
      Pump, doppvärmare etc borde du kunna lägga i ett bad i en hink likaväl som att slänga, eller även slänga akvariet...
      Tack för svar! Kan förtydliga att vi har ett juwlel-akvarium och är inte nöjda med det inbyggda filtret, därför kommer vi samtidigt byta till ett ytterfilter.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        På vilket sätt är ni inte nöjda med innerfiltret?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • fiskzoo
          • September 2013
          • 55

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          På vilket sätt är ni inte nöjda med innerfiltret?
          Jag tycker att det är så högt flöde. Har riktat utblåset rakt in i bakre glaset men det strömmar på himla bra ändå.

          Kommentar

          • fiskzoo
            • September 2013
            • 55

            #6
            Och sen kändes det dessutom svårt att få det helt sterilt när det sitter fast. Går ju inte att komma åt att skrubba i det smala utrymmet mellan det och glaset.

            Vi har provat olika behandlingar men inte lyckats bota vad som nu dödar fiskarna så jag vill försäkra mig om att få bort vad det nu är. Tips mottages tacksamt!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Det finns ju ett extra tillbehör en extraböj som du sätter på det ordinarie utblåset. Sedan riktar du utblåset mot en rot eller liknande. Bra flöde är aldrig dåligt. Däremot om det är strömt. Splittrar du vattenstrålen på det sättet blir det inte strömt.
              Har ni ett ytterfilter med samma filterförmåga vilket behövs i det akvariet så blir det ju samma fart på vattnet?

              Sedan har ni säkert fått bra råd om akvariet och så, men har själv på 40 år aldrig behövt sterilisera ett kar, så det är ju en mycket ovanlig åtgärd. Vad är det för infektion som lett till så kraftfulla åtgärder från din sida?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • fiskzoo
                • September 2013
                • 55

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det finns ju ett extra tillbehör en extraböj som du sätter på det ordinarie utblåset. Sedan riktar du utblåset mot en rot eller liknande. Bra flöde är aldrig dåligt. Däremot om det är strömt. Splittrar du vattenstrålen på det sättet blir det inte strömt.
                Har ni ett ytterfilter med samma filterförmåga vilket behövs i det akvariet så blir det ju samma fart på vattnet?

                Sedan har ni säkert fått bra råd om akvariet och så, men har själv på 40 år aldrig behövt sterilisera ett kar, så det är ju en mycket ovanlig åtgärd. Vad är det för infektion som lett till så kraftfulla åtgärder från din sida?
                En efter en blir fiskarna sjuka. De slutar äta, spottar ut maten, magrar av kraftigt, blir mörkfärgade, kan till slut knappt simma och dör. Vissa har haft tunn, vit, trådig avföring också. Hela förloppet är ganska utdraget en vecka som snabbast, osta mer.

                Har behandlat mot flagellater/bukvattensot två gånger (waterlife octozin) och en gång med jbl furanol men inget hjälper.

                Om du orkar så läs gärna hela beskrivningen här:http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159168

                Jag tar jättegärna hjälp och tips!

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  #9
                  Om det är någon infektion/parasit så borde den dö om karet står torrt - inget bör överleva i torra luften, eller? Min tanke är då att iom att du tömt karet finns inte förutsättningar för ev bakterier/parasiter att överleva.
                  Jag tycker också att det är "overkill" att slänga allting och att dessutom kassera originalfiltret pga att det är för kraftigt känns tveksamt. Man vill ju ha högt flöde, och går det dessutom inte att byta pumpen i Juwels originalfilter till en klenare pump?
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Jag har nu läst igenom tråden du hänvisat till och först vill jag säga att jag förstår att detta är jobbigt med fiskar som dör och att det märks att ni bryr er om era fiskar och har jobbat hårt för att få det att fungera.
                    Så jag förstår verkligen att ni är ledsna och är på gränsen att tappa sugen helt.

                    Om man varit på Zoopet och läst under ett år eller mer så märker man efter ett tag att det är många nya akvarieägare som har till synes obotliga sjukdomar som de ofta köpt mediciner mot. Men ofta är de sjukdomarna man drabbas av i början ofta ett tecken på att man inledningsvis gjort ett eller flera små misstag som successivt sedan lett till det som blir en dödligt symtom på fisken. Ofta har man skaffat fiskar för tidigt eller för svåra fiskar. Men det är inte alltid så utan ibland kan ju vem som helst ha ren otur och få in en parasit eller något annat otrevligt som dödar fisken. Problemet med många starkare mediciner är att de ofta dödar den bakteriella miljö som behövs för att fiskarna ska hålla sig friska. Bakterierna i karet är ett skydd för fiskens hälsa. Så på sätt och vis kan medicin ibland skada mer än den gör nytta. Speciellt om det är fel medicin.

                    Strålfenan som fisk är inte en nybörjarfisk. Den är vacker men känslig och kräver mycket bra vattenkvalité. Den gillar salt i vattnet precis som mollyn som egentligen nästan kräver salttillskott för att må bra. För mig har molly ofta blivit sjuka om de inte haft salttillskott.
                    Så jag undrar om det verkligen är flagellater ni haft eller matsmältnings-problem hos era molly pga för lite vegetabilier i kosten och för lite salttillskott i vattnet. Så jag tror åheim är på rätt väg. Tror inte alls egentligen att sterilisering av karet löser det hela nämligen hur man får en sund och bra miljö för friska lättskötta fiskar som passar att starta med.

                    Beslut att slänga allt tror jag för egen del är helt fel och beror på att ni är ledsna och oroliga och känner att ni försökt allt. Behåll allt men gör istället en ny planering från början.

                    Ni har redan bra grejer men behöver tänka igenom hur karet ska byggas upp från grunden med växter och fiskar som passar att lära in sig på. Denna hobby är svår men om ni uthärdar och vill lära er hur man gör från grunden så är det en av de mest fantastiska hobbys man kan ha. Men början brukar det ofta gå illa, så även för mig. Många fiskar har dött pga av vad jag inte kunnat om deras behov.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • fiskzoo
                      • September 2013
                      • 55

                      #11
                      Tack Bluewing för att du försöker hjälpa till! Karet står kvar med fisk ännu så jag ändrar mig gärna bara jag vet vad jag ska hitta på istället? Hur menar du med ny planering? Ska jag avliva och börja om utan att sterilisera allt?

                      Nybörjarfel har vi säkert gjort, men jag har inte kunnat sätta fingret på vad som orsakat att så många fiskar av olika arter dör på exakt samma sätt.

                      Molly var de fiskar vi startade med. Salt fick vi höra redan från början att vi skulle ha så vi började med ca 1,5 dl/180L. Vi brukade tillsätta ca 7,5 ml/10L vid vattenbyten. Efter ett tag fick vi minska på salthalten lite då växterna tog stryk men vi har hela tiden haft i salt och ännu mer nu i slutet för att se om det hjälpte.

                      Det är inte heller våra molly vi har haft mest problem med utan vi har förlorat kakaduaciklider, honungsgurami, strålfena och nu har vad det nu är även smittat åtminstone en av våra kardinaltetror.

                      Vi har gjort ett vattenbyte på ca 25% i veckan.
                      Har gjort regelbundna vattentester med sticka och har aldrig sett någon nitrit. Övriga värden har också varit bra.
                      Har även testat vattnet på Akvarielagret och de sa att det såg bra ut.
                      Har inte gjort några totala galenheter som att ta upp och koka gruset, rengjort filtret i rinnande vatten under kranen och liknande i alla fall utan försökt läsa på och följa det. Däremot har vi ju tyvärr valt en del fiskar som jag sedan läst är svåra och det var ju dumt.

                      I onsdags var sista dagen på behandlingen med JBL furanol. Då gjorde ett 30% vattenbyte enligt instruktionen för medicinen och nu har jag satt in en filtergrej med aktiv kol för att få bort det sista.
                      När jag matade för första gången efter denna behandling såg jag tyvärr att en av kardinalerna magrat av och spottar ut maten så den har blivit sjuk den med. Eventuellt var det någon till som inte åt.

                      Så nu har jag karet igång med 4 siamesiska algätare och en ancistrus som verkar friska och pigga, samt 10 kardinaltetror varav en eller ett par uppvisar samma symptom som de övriga som sedan dött. Vad borde jag göra nu?

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Ja när jag läser vad du/ni lagt ner tid på och förstår hur ni tänkt kring ert akvarium blir jag imponerad av upplägget som ser seriöst och genomtänkt ut. Så jag kan inte heller sätta fingret på vad det är som har gått snett om man nu skulle gå på hypotesen att det är ett skötselproblem.

                        Sedan tycker inte jag ni varit dumma på något sätt. De första fiskarna jag valde var snygga, spännande och helt fel för mig som nybörjare. Så vi är många som gjort som ni. Men detta problem beror nog inte på fiskvalet utan det låter som en regelrätt sjukdom faktiskt.

                        Furanol tar ju många infektioner som är bakteriella men det jag undrar är om det rör sig om någon form av parasit egentligen. Vilket stämmer mer med symptom ni beskriver:

                        JBL har en diagnoshjälp för sjukdomar på sin sida. Om ni använder den i text och väljer "abnormal behavior" och sedan "fish do not feed" så ser ni en lista på symptom. Symptomen ni angett antyder flagellater med tanke på avföringen och det kan behandlas med en vita-prick medicin som heter Easy Life Anti Spot.
                        Men läs gärna igenom parasitsidan och se om ni tycker er känna igen symtomen. Är det parasiter har ni fått dem via en fisk ni köpt och då beror det inte på er över huvud taget.

                        Men oavsett vad det är så skulle jag leta mig fram tills jag hittar orsaken till det hela så ni kan åtgärda det om det händer igen. Är det flagellater så kan ni droppa den medicinen på torrfodret innan du matar med den. Flagellater drabbar lättare fisk som är stressad eller i obalans på nåt sätt.

                        Skaffa gärna tester från JBL för Nitrit och Nitrat så ni kan själv testa vattnet eftersom så ni får en känsla för vad som händer i akvariet.

                        Håller tummarna för att ni orkar lite till...
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Glömde förresten fråga vad det är för grus/sand i akvariet?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • fiskzoo
                            • September 2013
                            • 55

                            #14
                            Tack för hjälpen!

                            Jag kollade sidan men det känns som att parasiter ska ge avmagring fast fisken äter och så har det inte varit för oss. Men jag vet ju inte egentligen. Kanske ska prova en medicin till, tex den du nämner, och se om det går att få bort skiten. Annars får det bli att sterilisera och starta om.

                            Tack och lov har vi ett till 54-liters kar som har fungerat mycket bättre så vi får njuta av det så länge!

                            Kommentar

                            • fiskzoo
                              • September 2013
                              • 55

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Glömde förresten fråga vad det är för grus/sand i akvariet?
                              Det är engelsk sjösten. Jag länkar till en bild på akvariet strax så kan du se hur det ser ut.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...