Snälla, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Alva
    svarade
    Det struntade alltid vi i, när vi hade blåciklider. och de bråkade ganska mycket....

    Lämna en kommentar:


  • davide
    svarade
    Tror som ovan att det är en dragkamp som skett...
    När jag hade blåciklider och detta skett så brukade jag hälla i 0,6 -0,7 dl salt per 100 liter vatten. Det har då läkt ganska snabbt och utan men...

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Det troligaste är att de har haft mundragkamp. Det brukar finnas mörka partier då också. Finns det det? Det kan självklart gå svamp i såren som uppkommer.

    Jag har även sett liknande hos Aequidens som är slitna och då endast i samband med att de gått med yngel i några veckor. Det som hjälper är vattenbyten och kanske en matsked salt per hundra liter vatten (ons utgå från hur mycket vatten det finns, inte vad försäljaren sa att akvariet rymde).

    Egentligen har du onödigt lågt pH för blåciklid, men om det är vattnet du får från kranen så låt det va.

    Lämna en kommentar:


  • mgrant
    svarade
    Jag skulle tro att de bara har bråkat med varandra. Men du kan ju prova att hälla i 1 dl salt per 100 l vatten för att det ska läka fortare.

    Lämna en kommentar:


  • Nemesis
    startade ett ämne Snälla, hjälp!

    Snälla, hjälp!

    Jag såg till mitt akvarium riktigt ordentligt i morse, kollade andning och utseende på alla fiskar i detalj sådär i samband med matningen, och upptäckte att mina blåciklider, både hanen och honan har helt vita läppar, ser ut som om det yttersta skinnlagret är bortslitet och upprivet så att det sticker ut bitar av vit hud och hänger från läpparna. Antingen det, eller så täcks läpparna av en vit hinna som inte ser alltför trevlig ut. Vad jag kan se är det antingen en svampinfektion, en ganska våldsam skada eller både och. Vad skall jag göra? PH i karet är 5.9-6.3, byter vatten varje vecka, matar varierande, inga tidigare sjuka fiskar i akvariet. Jag är desperat, snälla, hjälp.
Arbetssätt...