Palett hane sjuk, diagnos hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frosty rök
    • February 2003
    • 43

    Palett hane sjuk, diagnos hjälp

    Min nya palett hane började bli skygg och rädd för 5 dagar sen. Jag köpte honom för 10 dagar sen. Den 12e Feb. Det är väl normalt beteende tänkte jag. Han har väl hittat sitt revir. Jag såg han allt mindre och han visa inget intresse för honan så jag planera en flytt för dom båda till eget akvarium. Akvariet hade blivit lite övergött också så jag passa på o skura rent det. Innan det flyttades paletterna till ett nyköpt 54L akvarium som gått 1 dag med Aquasafe och Safestart. Jag upptäckte dagen efter när jag fick se paletthanen komma fram från sitt gömställe att han hade 3 vita märken på vänster sida om huvudet och ett brunaktigt sår i dess mitt. Se film från idag eftermiddag. Nu i efterhand så förklarar ju det hans plötsliga skygga beteende för 5 dagar sen. Han kan ju blivit stressad av något, jag flyttade en kruka t ex.
    Men nu till diagnosen. Vore tacksam om ni experter kunde identifiera vad han har på skallen. Och om det är en sjukdom och något annat besvär han fått pga detta.
    Kolla filmen.


    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Senast redigerad av Frosty rök; 23 February 2014, 00:17.
  • Frosty rök
    • February 2003
    • 43

    #2
    Idag är det lite mer luddliknande. Betyder det bra eller dåligt? Jag köpte vita prick medel idag. Bra o ha hemma. Ska jag avbryta salt behandlingen och sakta göra det fullgott sötvatten igen och hälla i vita prick medel? Experter hallå!
    Jag vet söndag idag. Ni ligger väl i nått Diskus kar o simmar

    Kommentar

    • Fissure
      • July 2013
      • 153

      #3
      Låter mer som en svampinfektion än vita prick. Tyvärr får de ju oftast svamp om det är något annat fel på dem också. Jättesvårt att se på filmen. Bättre med en bra bild på området det gäller.
      Projekt : Rötter (450L Omstart)
      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

      Kommentar

      • Frosty rök
        • February 2003
        • 43

        #4
        Här kommer 2st bilder från andra dagen av vita prick medicin kuren. Det har verkligen exploderat.

        Kommentar

        • Fissure
          • July 2013
          • 153

          #5
          Ser defenitivt ut som en svampinfektion.

          Hoppas han klarar sig!

          Så som jag kunnat förstå det så kommer svampinfektioner oftast pga dåliga omständigheter runt fisken. Så kan vara läge att kolla vattenvärden osv kanske?
          Projekt : Rötter (450L Omstart)
          Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Hans öga ser inte heller ut att vara ok.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Någon vitaprick-medicin behöver du inte ha i, det ser ut som något bakterierelaterat.
              Att kolla vattenvärden tycker jag är prio nr ett när något är fel.
              Gör ett vattenbyte och fortsätt med salt tycker jag tills någon kan säga vad det är.

              Sen blir jag lite misstänksam på det där gruset.
              Även om det är sålt i affären som akvariegrus så hade jag inte vågat ha så starkt färgat grus i ett akvarie.

              Kommentar

              • Frosty rök
                • February 2003
                • 43

                #8
                Tack för svar. Gruset har jag tidigare inte haft problem med. Säljs på Djurkompaniet. Och det rörs runt och får ligga i hett vatten innan jag har det i något akvarium. Jaha då var det inte vita prick då. Skönt det. Honan mår prima och fiskarna i det andra karet visar inga tecken på sjukdom. Hanen var nog infekterad innan jag fick honom säkert. Då köpte jag fel medicin. Men nu vet man vad det va. Dom hade visst Esha 2000 tror jag det hette i affären. Det skulle va bra mot svamp och bakterier. Får köpa det då om det skulle bryta ut något nytt fall.
                Jag kan nu då berätta att hanen hittade jag död i eftermiddags när jag kom hem från jobbet! Nu ska allt steriliseras. Honan ska få en ny hane. De har en fin palett hane i butiken med röda kinder. Var ju synd nu när dom äntligen ville leka i det lilla karet. Hanen som ni såg i filmen försökte darra till för honan och han visade sina lekfärger men var för svag
                Jahapp då försöker vi för den tredje gången
                Senast redigerad av Frosty rök; 25 February 2014, 21:35.

                Kommentar

                • Fissure
                  • July 2013
                  • 153

                  #9
                  Tror som Jesper säger att du bör tänka över grusvalet, sterilt är det säkert men det är väldigt ljust och färgglatt. Finns en risk att dina fiskar stressas av det.

                  Sen är det ju inte gruset man vill ögat skall dras till utan de fina cilkiderna och deras färger
                  Senast redigerad av Fissure; 26 February 2014, 00:41.
                  Projekt : Rötter (450L Omstart)
                  Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                  Kommentar

                  • Frosty rök
                    • February 2003
                    • 43

                    #10
                    Gruset ser väl färgglatt ut på nära håll. Det röda i gruset förstärks i det där lilla karet med det ljuset. I det stora märker man inte av det så mycket. Jag tog inte inte gruset för dess färgnyans, utan jag tog det som fanns. Jag kan ju köpa en mindre påse svart krossat skiffer eller vad det hette och strö ut om ni tror det kan minska stressen på firrarna. Men jag tror det är lugnt. Ingen palett eller annan fisk har betett sig stressad för min grus. Men visst jag ska ha det i åtanke när jag köper grus i fortsättningen
                    Finare sand blir det vid nästa storrengöring. Känner ni till något som passar till Paletters naturliga miljö så kan ni ju tipsa vad det heter.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...