Bukvattensot? Avliva eller försöka få tag i flagyl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskzoo
    • September 2013
    • 55

    Bukvattensot? Avliva eller försöka få tag i flagyl?

    Hej!

    Jag har fyllt i alla frågor nedan. Vi tror att vi har fått någon envis bukvattensot eller flagellater. Medicinering enligt akvarieaffärens rekommendationer har inte hjälpt. Jag har nu tre alternativ som jag väljer mellan:

    1. Försöka få tag i flagyl via en veterinär och behandla hela karet.

    2. Avliva alla som är sjuka, avliva de som insjuknar på så fort jag märker det och på så sätt kanske det kan stoppas? (Försökte det ett tag men fick inte stopp på det)

    3. Enligt nr 2 ovan + avliva alla black mollys då jag har sett trådig avföring på dem ibland, alla black molly yngel dör och det är även de fiskar som äter yngel som hittills har dött. Kanske är black molly honan infekterad och smittbärare vilket gör att ynglen hon får bär på smittan och infekterar de som äter dem. OBS detta är en hejvild teori men jag är desperat så jag funderar på alla möjliga åtgärder/orsaker!

    Skulle bli jätteglad om någon kunnig orkar läsa och komma med råd. Vi i familjen håller på att ledsna på det här nu men det skulle kännas trist att bara ge upp denna hobby efter så kort tid.

    1/ Hur stort är akvariet?
    180 liter
    2/ Vilken filtrering använder du?
    Juwl rio inbyggt innerfilter, utan kolfilter och den gröna svampen. Dvs använder fina blåa/grova blåa och flitervadd.
    3/ När startade du akvariet?
    September 2013
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Inte nytt.
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    10 kardinaltetror (ca 3 cm och större)
    4 siamesiska allätare (ca 5 cm)
    1 ancistrus (ca 6 cm)
    3 black molly (ca 5 cm)
    5 strålfena (Marosatherina ladigesi, ca 6 cm)
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Ja. Vet inte vad alla heter. 7 olika sorter. Valisnera, javaormbunke och resten vet jag ej.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    KH minns jag inte exakt men jag tror det var 3 eller 4. Vet ej pH.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH ca 6.8, KH 4.5, nitrit 0.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Byter ca 40 liter varje vecka.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    I lördags byttes 50% pga att vi hade medicinerat med waterlife octozin.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Inga nya. Har inte använt karantän någon gång.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej.
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Matar 1 gång per dag. Vanligen flingfoder (Tetra Pro Energy). Ca 2 gånger per vecka fryst artemia. Ancistrusen får mini algae wafers ibland.
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej.
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Minns inte exakt. Första fallet var redan innan jul någon gång. Fisken slutade äta (tog in mat i munnen och spottade ut), blev sen mörkfärgad, väldigt mager och slö. Lade sig till sist lite lutande på botten. Då avlivade vi den.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Ja. De flesta har vi dock avlivat så de har inte dött i akvariet. Första fallet var en kakaduaciklidhane, sedan honan. Efter det dog 6 st black molly yngel som då var ca 1,5-2 cm stora (de flesta av dem hann vi avliva men någon dog i akvariet). En honungsguramihona avlivade vi också. Hanen flyttades till ett annat lugnare akvarium och bodde där några veckor. Sedan svällde han upp och fjällen stod ut så vi avlivade honom (han är den enda som svällt upp). Det gick ett tag och sedan smittades våra strålfenor. De första fem tog vi bort så fort vi såg att de slutade äta. Men nu har de sista 5 drabbats så vi har försökt behandla karet utan framgång.

    Från första sjuka fisken har det säkert gått 3 månader så fallen kom inte så tätt i början. Nu har dock 10 st strålfena drabbats inom några veckor.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Ingen skillad på de friska fiskarna. De sjuka fiskarna äter inte men simmar runt dock lite mindre än normalt.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Inga prickar, sår eller liknande. Fiskarna mörknar dock och avföringen blir helt vit och hänger ibland kvar som i en lång tråd. Fiskarna blir extremt magra och magen ser insjunken ut.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Ja. Förts waterlife octozin enligt anvisning på burken vid 26 grader. Ingen effekt så akvarieaffären rådde oss att yta 50% av vattnet och köra en omgång till vid högre temperatur (ca 28 nu) och med tillsats av 2 dl salt i akvariet. Inte heller det hade någon effekt.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    En i taget. Ibland någon vecka i mellan. Dock har de insjuknat ganska många de sista två veckorna (5-6 st).
    Det har bara smittat vissa sorter. Ingen av kardinaltetrorna eller siamesiska algätarna och inte heller ancistrusen har blivit sjuk. Det har smittat strålfena, kakaduaciklid, honungsgurami och black molly yngel. Ingen vuxen black molly har blivit sjuk men jag tycker inte att de växer och jag har sett vit, trådig avföring på någon av dem någon enstaka gång.

    Det börjar med att en fisk inte äter. Den är fortfarande aktiv och kommer fram lika snabbt som vanligt vid matning, men den spottar bara ut maten. Efter några dagar ser man att fisken ser allt sjukare ut. Den magrar, ser hängig ut och mörknar. Ibland har vi sett trådig, vit avföring men inte på alla sjuka. Sedan blir fisken allt slöare, den är mörk och mager och ligger nära botten och simmar svagt. Endast några få har gått så långt, alla andra har vi avlivat.


    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja, de allra flesta har vi avlivat redan innan de dött.
  • fiskzoo
    • September 2013
    • 55

    #2
    Har googlat ännu mer och lägger till alternativ:

    4. Medicinera med JBL Furanol. Octozin hade ingen effekt och när man googlar skriver vissa att nifurpirinol också kan fungera mot bukvattensot, medan andra säger att det inte fungerar.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Mitt råd är att se till att fiskarna får rätt föda - malar, siamesiska algätare och black mollyn ska ha övervägande vegetabilisk kost och där kan du ju köra med algtabletter, medans dem gnager på tabletterna kan du ju mata kardinaltetrorna uppe i ena hörnet med animaliskt foder. Kardinaler uppskattar att då och då få frysfoder och jag tycker de blir livligare och allmänt välmående av det.

      Jag tycker inte du ska hålla på och medicinera utan sköt dina vattenbyten och använd gärna ett vattenberedningsmedel.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...