Vita prickjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skur
    • December 2013
    • 29

    Vita prickjukan?

    Hej! Såg nu idag att min ena guldfisk fått 3 prickar/utslag på stjärtfenan. Har aldrig tidigare varit med om sjuka fiskar (började med akvarium för ca ett år sedan, har nu tre kar) så är lite osäker på vad det kan vara/hur jag ska gå tillväga. Att sätta fisken i karantän kan bli problematiskt då ett utav mina andra kar är fullt i fisk och det andra fortfarande står och härdar efter gårdagens silikonbyte.
    Tagit en bild med mobilkameran så kvaliteten blev sådär, men hursomhelst hittas bilden här: http://www.n0.se/v/f/e5f8c_prickar.jpg

    Nedan besvaras några av de frågor som fanns med i mallen. De jag inte svarat på har jag helt enkelt inget svar på.


    Hur stort är akvariet?
    250 Liter
    Vilken filtrering använder du? Eheim pump med innerfilter, osäker på modell.
    När startade du akvariet? November -13
    Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 2 guldfiskar ca 13-15 cm, 2 silverhajar ca 4 cm, 2 ancistrus
    Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? 6 Anubias 1 vattenpest
    Hur ofta och hur mycket vatten byts? 1 gång varje veckan byter ca 30% tillsätter alltid aquasafe och ektozon, akvariet håller alltid 22 grader
    När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då? Igår, 30%
    Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? La i 3 naturstenar samt en lavasten förra veckan, kokade och skrubbade rent före.
    Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Ja, la i silverhajarna i onsdags.
    Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. pellets/flingfoder
    Har du nyligen bytt foder? Nej
    Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter i​nte etc. etc. Ja, guldfisken med prickar på stjärtfenan har blivit skyggare och äter lite mindre på senare tid.
    Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. 3 prickar på stjärtfenan, länkar bild
    Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Inte utöver den vanliga dosen ektozon vid vattenbytet igår
    Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Såg för ca 10 dagar sen att han började få en pigmentförändring på stjärtfenan, tänkte inte speciellt mycket på det då han har ett par ljusare fläckar på kroppen sen längre tillbaka. Idag såg jag som sagt tre prickar på stjärtfenan.
Arbetssätt...