Skum avföring på scalare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Skum avföring på scalare...

    Vet ju inte om det här är en sjukdom, men vet inte var jag ska lägga frågan annars. Har de senaste dagarna sett att några av mina scalarer får rosa, tjocka "korvar" som sticker ut ur analen, och det verkar som om det sker vid matningarna. Det verkar som om det "kryper ut" en bit, och försvinner igen ett tag efter matningen. Tycker mig se röda strimmor i det rosa. Blodådror? Är det en bit av tarmen som "kryper ut"?
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Du har inte ett foder som innehåller mycket rödfärgande innehåll som t.ex Tetra crisp? Korvarna ser då ut som på din bild.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Matar med fryst artemia, som ju innehåller rött. Det jag tycker är lustigt är att det är så tjockt, och ser ut att ha en konstigt slät och blank yta. Och tycker mig se blod i dem också. Och jag får liksom känslan av att det liksom kryper in igen, men det kan ju vara så att det trillar av.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Scalarer med framfall??? Eller en slapp anal??
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Är du säker på att du fick bort deras Camallanus?
          Jag såg att några av bolivianerna såg ut precis så när jag i efterhand tittade till karet som mina smittade kom från...

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Är du säker på att du fick bort deras Camallanus?
            Jag såg att några av bolivianerna såg ut precis så när jag i efterhand tittade till karet som mina smittade kom från...
            Tja, vet inte, ser inga maskar på nå'n fisk, vare sig de gamla eller nya, och det är bara scalarerna som det blir så på.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Idag är de skumma "korvarna" helt borta, precis som de var dagen efter förra matningen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Du matar dem för mycket, och blir de så tjocka om magen åker nedre delen av tarmen ut.
                Obs, inget skämt!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Hmm, skumt, matar dem ungefär lika mycket som jag brukar, och det är högst ovanligt att de där "korvarna" sticker fram. Har sett det nu i ett par dagar, men tycker inte att jag har matat mer än innan. Drog väl i och för sig ner lite på fisktätheten nyligen.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det är bara att se på bilderna...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Vill ju gärna lägga i lite grann, så inte mina Megalechis thoracata sörplar i sig allt Men får väl dra ner lite.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Men det är alltså inget farligt så sett, inget som beror på nå'n parasit eller så?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Nja, det är nog inte lämpligt att övermata fisken i längden iaf...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Nej, såklart inte, men det brukar heller inte bli så
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • dreas
                              • August 2005
                              • 264

                              #15
                              Jag hade en scalare med prolapse, då jag matade alla lika mycket var det bara en som hade problem med detta. Tyvärr dog han kort efter detta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...