Guppys med öppen mun och utspärrade gälar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DocBeer
    • January 2014
    • 19

    Guppys med öppen mun och utspärrade gälar

    Jag har ett 125-litersakvarium med vattentemp 25-26 grader. Det har varit igång problemfritt i drygt en och en halv månad och bebos för närvarande av ett litet stim neontetror, fyra dvärggurami, fyra leopardpansarmalar, två ancistrus, en kinesisk algätare, tre svärdbärare och en handfull guppy. Alla insatta i tur och ordning med någon veckas mellanrum för att låta vattenkemin hinna med. Jag gör 20% vattenbyte i veckan och använder AquaSafe vattenberedning. Sista vattenbytet var igår eftermiddag.

    För någon vecka sedan dog en guppy, följt av en till efter några dagar. Nu har totalt fyra guppys dött. Idag märker jag att två av de återstående fem guppysarna simmar långsamt med öppen mun och utspärrade gälar. Inga tecken till sår, prickar, eller liknande. Alla andra fiskar, både guppys och känsligare arter, är helt opåverkade och ser ut att må utmärkt.

    Vad kan det bero på? Vad kan jag göra?
  • DocBeer
    • January 2014
    • 19

    #2
    Efter att nu i efterhand ha läst Fohrmans FAQ så kompletterar jag min historia med följande:
    Akvariet är startat med svärdbärarna. Sista fiskarna var dvärgguramin men de första guppysarna dog innan detta.
    Jag har inte medicinerat med något, jag har inte flyttat akvariet, lagt i eller flyttat inredning i akvariet eller ändrat något i vattnet. Har inte mätt nitrit/pH/KH alls då jag ännu inte har något testkit.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Då tycker jag att du skyndsamt införskaffar ett nitrittest i form av ett dropptest och testar ditt vatten.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • DocBeer
        • January 2014
        • 19

        #4
        Ok! Tack för rådet, Monkan. Vad gör jag om nitrit ligger för högt? Vattenbyte?

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Dra ner på maten till ett minimum. Du är nu tidsmässigt framme vid ett läge då det kan bli en nitrittopp.
          Vattenbyte som vanligt ca 30% i veckan. Du kan vid krisläge även ta i lite salt. Det duger med det vanliga hushållssaltet. Hur mycket finns det olika läror om. Jag själv tar inte i mer än 2-3 msk till 180 liter om jag ser något verkar vara i obalans eller om någon fisk har råkat skada sig.

          En rätt bra incyklingstabell har du här:



          Vad har du mer än fiskar och grus i karet? Rot? Växter?
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • DocBeer
            • January 2014
            • 19

            #6
            Jag försöker få med en bild av mitt akvarium så att du kan se hur mycket växter jag har, Monkan, men jag får inte till det. Letar i hjälpfilerna som noggrant beskriver att man ska "använda 'Nytt inlägg' eller 'Nytt ämne', inte 'snabbsvar'. För att använda sidan 'Nytt inlägg', klicka på knappen 'Posta svar' i relevant ämne.". Men jag hittar inte de knapparna? Nåja, jag har en rot som jag köpt i zoo-affären och ett gäng växter. I övrigt har jag en Juwel strukturbakgrund limmad med Orca akvariesilikon.

            Nitrit är nu uppmätt med Tetras dropptest till <0,3 mg/L (minsta möjliga) och nitrat till ca 12,5 mg/L (lågt). Det borde alltså inte vara nitritvärdena som krånglar.

            Fler idéer?

            Tillägg: Har glömt att säga att jag startade akvariet med filtermaterial från ett annat, väl inkört och välmående, akvarium.
            Senast redigerad av DocBeer; 13 February 2014, 11:03. Anledning: Tillägg

            Kommentar

            • DocBeer
              • January 2014
              • 19

              #7
              Nu dör de på löpande band!

              Båda guppysarna som gapade i morse är nu döda, tätt följt av en tredje som började spärra upp gälarna för någon timme sedan. Har bilder på hur hon ser ut, men har fortfarande inte fått kläm på hur man lägger in bilder i ett svar.

              Så tre döda guppys sedan i morse med normalt nitrit och nitrat. Alla andra fiskar mår prima och har gjort så hela tiden!

              Vad ska jag göra för att förhindra att mina återstående guppys dör?

              Kommentar

              • DocBeer
                • January 2014
                • 19

                #8
                Har nu läst på lite: för det första kan jag ju intea post bilder om jag inte är guldmedlem. Så kan det gå!

                För det andra kan mina fiskar lida av "falsk neonsjuka" ( http://www.djurriket.com/PDF/FISKSJU...UNDVARIANT.pdf ). Det tråkiga är väl att det inte står något i den länken om hur man ska åtgärda problemet.

                Någon som har synpunkter i ämnet?

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Jättetråkigt att de dör. Nej jag har inga idéer om varför.
                  Nån parasit av nåt slag kanske som satt sig på gälarna? Jag är inte så bra de där parasiterna. Någon annan kanske kan svara bättre på det.

                  Ang bilder. Du måste vara guldis om du ska kunna lägga in bilder här direkt. Men du kan lägga in bilderna på nån fotosida på webben och sedan länka in bilderna här.

                  Nu skrev vi visst samtidigt.. hehe
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Jag har en idé om varför de dör och det är en välgrundad slutats. Karet är bara 1,5 månad och du har mycket fisk i karet, där ligger högst troligt ditt problem. Det är egentligen först nu du hade kunnat utöka fiskantalet utöver de få startfiskarna men sitsen är en annan i det här läget. Du bör ha i salt på en gång för att lindra skadeverkningen från eventuell nitrit och även tillsätta en bakteriekultur. Matstopp några dagar och därefter mycket små mängder.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • DocBeer
                      • January 2014
                      • 19

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Jag har en idé om varför de dör och det är en välgrundad slutats. Karet är bara 1,5 månad och du har mycket fisk i karet, där ligger högst troligt ditt problem. Det är egentligen först nu du hade kunnat utöka fiskantalet utöver de få startfiskarna men sitsen är en annan i det här läget. Du bör ha i salt på en gång för att lindra skadeverkningen från eventuell nitrit och även tillsätta en bakteriekultur. Matstopp några dagar och därefter mycket små mängder.
                      OK, jag köper din välgrundade slutsats. Jag trodde att jag kunde köra på eftersom jag startade med ett väl inkört begagnat pumpfilter från ett välbalanserat akvarium.

                      Av ren nyfikenhet, vad är det som tar död på mina fiskar om jag har kört in det för fort, och varför skulle bakteriekultur hjälpa? Om jag nu bevisligen har omätbart lågt nitrit och helt normala nitratvärden, menar jag.
                      Eftersom bl.a. leopardpansarmalen anses känslig för vattenkvaliteten och alla fiskar i mitt akvarium mår utmärkt - det är bara guppys som dör - så lär väl varken pH eller något annat vara riktigt urspårat heller?

                      Jag bara klurar runt vad jag kan göra för att få akvariet på fötter igen - jag hade fått för mig att det var för just bakteriekultur/nitrit/nitrat (där nivåerna är ok i mitt akvarium) som man gjorde långsamma inkörningar. Då får jag svårt att förstå vad som gått fel i mitt vatten.

                      Tack för att ni har tålamod med mig som är ny på akvaristik och vattenkemi.

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Det är inte alltid så lätt att klura ut vad som gått snett. Men ett nystartat kar är alltid väldigt känsligt. Det tar ett bra tag innan du fått till den där perfekta balansen. Och även då bör man vara försiktig. Ett akvarium är ett väldigt litet helt slutet biologiskt system.

                        Men iaf.. ta det lugnt med matningen ett tag. Som bekant är det lättare att mata ihjäl sina fiskar än svälta ihjäl dom. Tillsätt gärna lite salt också för säkerhets skull.

                        Tålamod.. har man inte det så får man lära sig det vad det gäller akvarium. Inget går att stressas fram där. Allt tar sin lilla tid.

                        Du kommer säkert tillrätta med det hela vartefter..
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • DocBeer
                          • January 2014
                          • 19

                          #13
                          En sista fråga: både du och åheim har rekommenderat att jag (genast) tillsätter salt för att skydda fiskarna. Men är inte pansarmalar (cordyras) känsliga för salt och tar skada av det?

                          Återigen tack för all hjälp!

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #14
                            Det är lugnt. De är inte SÅ känsliga för saltet. Jag var också lite rädd för att ta i salt i början av den anledningen. Ett par msk kan du ha i utan att det skadar dom. Lös upp saltet i lite vatten och häll ner det vid utblåset så blandar det sig snabbt med akvarievattnet.
                            Jag hade i lite salt när två av mina corrysar hade skadat sig i sin jakt på en fodertablett som de råkat putta in i det stenröse jag byggt upp i karet. Lite salt är bra vid småskador för att undvika att det blir bakterier och mögel med röta som följd.
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • DocBeer
                              • January 2014
                              • 19

                              #15
                              Tillsatte 2,5 msk salt igår efter era råd. Dessutom tog jag bort de sista tre guppysarna för att minska eventuell smittspridning. Jag tittade noggrannare på bilderna jag tid igår och fisken på bilden har uppsvälld mun med något vitt på.
                              I morse var ändå en dvärggurami död. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer just nu. (Pansarmalarna såg ut att må bra ia alla fall - tack igen Monkan!)

                              Bara att avvakta och hoppas på det bästa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...