Död nyckelhål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Död nyckelhål

    Idag hittade jag min nyckelhålshane död! Väldigt sorgligt.
    Han låg i ytan precis mellan bakre glaset och sladden till rampen. Om han var klämd är svårt att säga, men det är ju lite trångt där och han var rätt stor. Det bildas ju ett utrymme där och om han varit där av ngn anledning och fastnat, borde inte en frisk stark fisk kunna ta sej därifrån? Bara backat på något sätt?

    När jag tagit upp honom o kollat så såg han inte konstig ut, ingen skada, inte några fläckar osv.
    På fm såg jag paret simmandes omkring i karet precis som vanligt. Det såg helt normala ut.
    Han har alltid varit väldigt pigg och alert och aldrig visat några sjukdomssymptom.

    Vad tror ni, vad har ni för erfarenheter av ett sådant problem?

    Mina bilder
    Min zoon
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hur gammal var han? Du säger att han var stor, han kanske helt enkelt började bli till åren?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Vet inte exakt, men han var nog inte överårig. Kanske 2 år, ska kolla i morgon.
      Hur gamla blir de? Men i så fall borde han väl uppträtt lite orkeslös! Det gjorde han verkligen inte!

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kan tänka mig att de kan bli 8-10 år eller så. Svårt att veta vad som hände, om han inte verkade sjuk innan, och åt som han skulle.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Fiskar kan också få tumörer och annan skit som vi andra. Orsaken ligger inte alltid i hur vi sköter våra fiskar utan det kan gå illa ändå. Minst 10 kan de bli.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Kollat nu när jag köpte honom, och det stämmer bra. Runt 2 år var han.
            Men kan de verkligen fastna sådär av sej själv? Lite underligt verkar det att en fisk självmant kilar in sej o inte kan komma ut.
            Jag försöker hitta en ny hane i morgon.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Min känsla är snarare att han dog, och se'n flöt dit. Tror nog att ett starkt och friskt nyckelhål ska kunna ta sig loss där. Men som Bluewing säger, han kan ju ha haft nå'n invärtes sjukdom, som cancer eller nå't, som inte syntes.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Usch, det låter så hemskt. Men så kan det förstås vara även om man tycker att det skulle märkas på ngt sätt. Fast det gjorde det ju när han låg där död!!!
                Är det dumt att skaffa en ny hane genast? Hellre vänta o se...

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Får du tag i en hane, gärna i ungefär samma storlek, så varför inte. Men det finns väl ingen garanti att de kommer överens.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Nyinköp!

                    Överst honan som blev kvar när hanen dog i går.
                    Nederst den nye hanen, lite mindre.
                    Nå, är det en hane?
                    Och är den övre en hona? Jag har blivit osäker.
                    En väldigt dåligt bild, jag vet. Men dom vill inte posera!
                    Bifogade filer

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      De lekte aldrig? Eftersom du är osäker på könet på den gamla? Men jag tror det är en hona, den ser rätt rund ut i kroppen, och inte så långa fenor, även om också honor kan få långa fenspetsar. Den undre, nya, är lite svår att avgöra, då den är lite mindre. Även den ser ju ut att ha ganska korta fenor, men ser å andra sidan lite mer långsträckt ut i förhållande till storleken, så det kan vara en hane. Att köpa en liten grupp kan öka chansen att få det kön man vill ha, och att få ett par som kommer överens.

                      Två bilder på två olika par, där man kanske kan se skillnaderna lite.
                      Bifogade filer
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Hanen lekte med en tidigare hona, han som numera är avliden alltså.
                        Den här honan har inte varit här så länge. Men de flirtade med varandra och var allmänt sams så jag har tagit för givet att det är en hona.

                        Den nya var den störste som fanns och han i butiken var säker på sin sak. Det syns lite blått på fenan och det är oxå ett tecken på att det är en hane, sa han. Vi får väl se.
                        Att köpa flera och sen börja fånga dem (och hitta rätt!) är ett äventyr tycker jag. Jag hoppas att detta går bra.
                        Den nye verkar väldigt pigg o nyfiken.

                        På dina bilder ser man ju tydligt, men de är mer utväxta.

                        Jag ska försöka ta bättre bilder.
                        Senast redigerad av svea; 12 February 2014, 17:10. Anledning: .

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Nja, de var faktiskt ganska små när jag tog bilderna, halvvuxna kanske, mindre än din stora hona skulle jag tro. Jag brukar göra så att jag står och studerar dem i butiken, för att se om det möjligen går att se nå'n skillnad, och kanske t.o.m kan man se två som beter sig som ett par. Annars så köper jag en grupp, och byter in dem som blir över efter parbildningen. Har två par nu, som går i två olika kar, och bytte plats på den ena, och då hittade de varandra.

                          Tror dina kan vara en hane och en hona, återstår att se om de finner varandra.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...