När göra vattenbyte efter behandling....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    När göra vattenbyte efter behandling....

    ...mot vita prick? Har medicinerat dag 1,2,3 och 10 (som är idag) men på flaskan står ingenting om att göra vattenbyte efter avslutad behandling. Så hur gör jag? Jag har ju inte bytt något vatten under själva behandlingen så det känns som att det skulle behövas. Men antar det är vettigt vänta några dagar så man inte tar bort effekten av sista dosen.

    När ska jag alltså göra vattenbytet?
    Hur mycket vatten ska jag byta?
    Jag har köpt aktivt kol som jag tänkte stoppa i innerfiltret för att få bort de sista medicinresterna. Feedback på det?

    (Medicinen jag använt är Protozin av fabrikatet Waterlife och det tycks ha varit effektivt.)

    Mycket tacksam för hjälp!
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Jag har nyss behandlat fisk med detta medel och jag väntade några dagar extra och sen gjorde jag ett vanligt vattenbyte.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • SarahE
      • August 2011
      • 199

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Jag har nyss behandlat fisk med detta medel och jag väntade några dagar extra och sen gjorde jag ett vanligt vattenbyte.
      Tack för snabbt svar!

      Kommentar

      • SarahE
        • August 2011
        • 199

        #4
        Shit pommes! Jag har ju fått en tankevurpa och kört sista dosen 4 dagar för sent, skulle ha varit på sjätte dan. Oh no, måste jag börja om igen nu??

        Edit: Inga nya prickar har synts till och de sista prickarna försvann på dag 4 av behandlingen.
        Senast redigerad av SarahE; 11 February 2014, 12:33. Anledning: tillägg i kommentar

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          nä, tror inte att det är någon fara, kör på som vanligt nu.

          man kan få upprepa medicineringen efter ett tag om man ser att det kommer prickar igen.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • SarahE
            • August 2011
            • 199

            #6
            Ursprungligen postat av PiaJo
            nä, tror inte att det är någon fara, kör på som vanligt nu.

            man kan få upprepa medicineringen efter ett tag om man ser att det kommer prickar igen.
            Ja usch! Men nu "låtsas" jag att jag gjort rätt och hoppas på det bästa. Tack för dit svar!

            Kommentar

            Arbetssätt...