Rasboran har vita fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Rasboran har vita fenor

    En av de få rasbororna jag har kvar har fått nåt vitt på ryggfenan. Det är inte prickar utan den är vit längst ut i spetsen. De små fenorna undertill på magen ser lite vitare ut än förut också. Vad kan det vara?

    350l
    ytter- och innerfilter ca 1300 -1400 l/h
    mycket växter
    gick från vb 30% varannan vecka till 50% varje vecka för 3 veckor sen när jag började göda med pmdd
    bytt filtermedia för 1 vecka sen till filtermattekuber, tillsatte bakteriekultur då
    15 danior flyttade in för 2 veckor sen, de ser friska ut precis som övriga fiskar (gurami och siamensis)

    Över tid sedan augusti har 7 rasboror och 1 siames dött utan att jag sett något synligt symptom, varav 3 st den här veckan
    Senast redigerad av Mu(sic); 08 February 2014, 14:20.
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #2



    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      Nån som kan hjälpa mej? Nu är det vita borta men fenan ser trasig och svullen ut och en till ser ut så. Vad kan det vara och vad ska jag göra? Gör vb idag. Ska jag ta bort dom och hoppas på det bästa?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Är det luddigt på fenan?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Titta på dessa bilder från JBL. Vad liknar dina fiskars problem. Gissar att det är fenröta.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #6
            Ja du har nog rätt. Det ser mest ut som fenröta. Tänkte inte på det Kan man behandla det på annat sätt än genom att pytsa i medicin?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Jag har fattat det som att fenröta är bakteriell. Då skulle jag själv håva ut dem och medicinera i litet kar. Så du slipper medicinera hela karet.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #8
                Jag har startat ett av småkaren och flyttat över dom. Jag tillsatte lite salt så länge så hoppas jag att de klarar sej till i morron i alla fall. Tack för hjälpen 😃


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                Arbetssätt...