Gul prick och blek kardinaltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nebban
    • February 2014
    • 1

    Gul prick och blek kardinaltetra

    Har ett 60 liters akvarium - har varit igång mer än tre år - vars vatten är anpassat till tetror. Har nu en siamesisk algätare, sex kardinaltetror, fyra neontetror, tre svarta fantomtetror och en röd fantomtetra. Har haft alla utom neotetrorna i minst två år. Har under åren haft några enstaka dödsfall - plötsligt har en fisk försvunnit - två svarta fantomtetror, en röd fantomtetra, två kardinaltetror - och en neontetra som jag avlivat.

    Fick en gul prick på en av de nyköpta neontetrorna (haft då haft dem nästan en månad). Avlivade den. Inga fler gula fläckar på tre veckor och pustade ut. Då .... en gul prick på en av fantomtetrorna. Surfade runt på nätet, både på svenska, norska och engelska språk, men de som sa att de fått en gul prick på sina fiskar (såg även bilder som stämde in på "mina" gula prickar) fick höra att de fått vitapricksjukan. Jag har haft vitapricksjukan och varken utseende eller symtom stämmer in. Funderade själv .... var det en parasit eller en svamp? Gick till affären och hittade ett preparat som påstod sig avlägsna både svamp och parasiter på fiskar - jag köpte det. Hällde i preparatet i akvariet och redan efter några timmar hade den gula pricken blivit vit och mindre - efter 24 timmar fanns bara en liten svart fläck kvar av den den gula pricken.

    Jag var fisklycklig ända till runt 12 timmar efter medicineringen då jag såg att en av kardinaltetrorna förlorat större delen av sin röda färg, bara stjärtfenan och lite av baken hade sin röda färg kvar (den blåa var och är lika glittrande som innan). I stället för det röda bandet blev skinnet nästan genomskinligt och man kunde se avföringen i magen. Den tålde nog inte "medicinen" tänkte jag. En vecka senare lever kardinaltetran fortfarande, den är pigg och matglad (väldigt matglad! ... men den också är en av de störst) men fortfarande lika blek på undersidan. Är detta en negativ effekt av "medicinen" eller har fiskarna drabbats av ännu en farsot? (Jag har haft fiskar i många år och har därför gått igenom några fisksjukdomar, bland annat neonsjukan. När mina neontetror hade neonsjukan var de "konstiga" och såg färglösa och risiga ut - jag vet att neonsjukan kan uppträda många olika sätt men jag tvivlar ändå på att det är neonsjuka.)
Arbetssätt...