Plötslig död Corydoras, röd buk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Plötslig död Corydoras, röd buk?

    Onsdag kväll köpte jag 14 st Corydoras Schwartzi, som sett ut att ha hittat hem ganska bra under gårdagen. Idag så låg två platt på sidan på botten, den ena död och den andra lever (och simmar ibland) ännu. De är tydligt röda på sidorna av magen, den döda och den andra som verkar vara på g att dö den med. Övriga pansarmalarna har jag inte hittat några symptom på, ingen rödhet och de beter sig normalt.

    De går i 540L med ett vuxet par diskus som mår bra, tycker de borde reagera om något är på tok i vattnet.

    Har 28 grader, pH 7,0-7,5, väldigt mjukt vatten, har ett Am-top 3338 och filtermatta med pumphuvud bakom på ena kortsidan som står för filtrering.


    Vad kan vara orsak till den plötsliga döden, något speciellt de är känsliga emot eller någon sjukdom?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Inte lätt att få kläm på men nån parameter dem reagerar på kanske? Hur länge koppade du in dem?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      En halvtimma, de gick i ganska likt vatten tidigare.

      Misstänker ammoniakförgiftning kanske... Har hittat två till döda. Ingen mätbar nitrit, men eftersom jag har över 7 i ph kan det ju finnas ammoniak. Har tyvärr inget test hemma för det.

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Testade pH nu, det visar prick 7 efter ett 10% vattenbyte med kranvatten på pH 8.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Är det bara pansarmalarna fortfarande och inga som inte bökar runt på botten som verkar dåliga?
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Diskusarna ser precis lika glada och friska ut som vanligt. Ingen mer pansarmal död de senaste fyra timmarna, en simmade misstänksamt men verkar bete sig normalt för närvarande. I övrigt har jag bara snäckor och enstaka regnbågsräka, som inte är påverkade.
            Aldrig varit med om liknande förut, känns ju som att något är helt fel när de gick så snabbt från att se friska ut till att ligga döda på botten. Tog bild förut idag på ett par av de döda pansarmalarna, ska fixa in bilderna på datorn.

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Vete sjutton vad jag ska tro. De fortsatte dö iväg för mig, men nu senaste två dygnen har inga dödsfall inträffat och jag hoppas de 7 st jag har kvar ska stanna med mig... Precis som innan mår diskusarna bara bra och de levande pansarmalarna visar inga symptom jag kan se. Skäggtömmarna ser oklanderliga ut både på de som är kvar och de som dog.

              Första döingen
              En annan död, ca fem minuter efter dödstillfället
              Senare döing, ej röd men klart guldaktiga gällock

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Gjorde ett till nitrittest nu ikväll, tog testvatten med pipett från bottenböset - visade ändå lägsta möjliga på testet. Min känsla är att jag har gott om filterbakterier och effektiv nedbrytning i karet (bok/eklöven på botten bryts ner i mycket snabbare takt än för ett par månader sedan). Men funderar på om det kan vara smart att köpa ammonium/ammoniak-test och kolla det också.

                De ser för övrigt himla pigga och fina ut, de som är kvar. Men det tyckte jag ju innan alla började dö med... De är ganska rädda för diskusarna, men de lär ju inte ha blivit ihjälskrämda..?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Jag tror det är nåt i karet, kanske nåt i löven som utsöndras... Nåt iallafall som gör att ett organ packar ihop i fisken och lämnar en blödning som du ser som den röda fläcken. Det här är min teori iallafall
                  Senast redigerad av åheim; 06 February 2014, 08:53.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Så sju styckyen dog. Men inget syntes på resten? Funderade i mitt förra inlägg på om något ämne "byggts" upp i botten under tiden som påverkade fisk som bökar omkring på och i den. Fast såg lite annan bild framför mig av det röda innan bilderna. Du har inte kollat med affären förresten så inte den haft problem med malarna?
                    Senast redigerad av eriahl; 06 February 2014, 22:46.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Sju dog och sju kvar. De som klarade sig mår fortfarande bra och bökar glatt runt tillsammans, skäggtömmarna ser perfekta ut. Köpte de på Nols ciklidhobby, väldigt bra ställe och pansarmalarna såg bra ut, är övertygad om att problemet inte kommer därifrån utan det är nåt hos mig. Han packade de extra rymligt med extra mycket vatten för att de skulle klara hemfärden bra (då de släpper ut små doser gift när de blir stressade).

                      Som ni sagt så lutar det väl åt att det är/var något i botten. Men jag vet inte. Det verkar inte vara något problem längre, hoppas jag i alla fall. Nu funderar jag mest på huruvida jag ska våga prova fylla på med fler pansarmalar längre fram eller inte. Ville ju ha runt 15 st, men om kanske samma händer igen så kanske jag bara ska nöja mig med mitt lilla gäng jag har istället för att riskera något.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...