Vilket är rätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Vilket är rätt?

    Efter att en kolglödstetra och två guppy avlivats sedan november har jag sökt orsak till detta. Någon typ av flagatell känns nu rätt säkert. Men vilken? Hur medicinerar jag? Valet står mellan Flagellol och Octozin. Är något av dem rätt val?

    Symptomen var som följer:

    -Den första guppyn (död november) låg hängig vid botten under en dag. Efter idogt undersökande fann jag inga övriga symptom på henne. Dagen efter tydde allt på bukvattensot då hennes tillstånd utökats med utstående fjäll.

    -Kolglödstetran (död december) mörknade på områden av kroppen. I övrigt inga symptom. Den betedde sig precis som vanligt. ...Tills den en dag plötsligt hade bleknat helt, andades hastigt och var allmänt jättesjuk. (Tid hann passera under mitt sökande efter behandling samt upprättande av karantänkar.)

    -Nästa guppy (död ca två veckor sedan) blev aldrig [märkbart] hängig men fick även hon utstående fjäll. Sannolikt var hon även svullen. (Eller bara i normaltillståndet för Endlers: "jätte-på-smällen". Eller bådadera?)

    Ytterligare 2 guppyflickor syntes för några dagar sedan något hängiga med ihopfällda fenor, men antingen hämtade de sig eller så gick de upp i rök. (Inga lik har återfunnits och jag tycker mig ha sett dem båda efter detta.)

    Nu i veckan har läget kulminerat. Under måndagen gjordes ett relativt stort delvattenbyte (ca 60% skulle jag tro) och när vi kom upp på tisdagen hängde alla fiskar vid ytan, snäckorna var på vandring uppåt och Ancistrusarna dök upp till ytan för luftintag relativt frekvent. Panik uppkom; syrebrist? Ammoniakförgiftning? Kraftigare filter inköptes, lysrör byttes, Aquatan tillsattes, en täckskiva lämnades av.

    På kvällen började fiskarna röra sig friare och under onsdagsmorgonen var ordningen återställd. Under min sedvanliga inspektion av karet och dess invånare under kvällen finner jag dock två misstänksamheter: Ytterligare en firre (guppy den här gången) har ev mörkgrå partier på kroppen och en liten hane har EV något uppsvälld buk.

    Flagateller och bukvattensot är båda sjukdomar som kommer sig av dåligt skötta kar har jag förstått. Jag tycker att jag gör allt enligt regelverket [nuförtiden] men inser att så är absolut inte fallet. De tester jag gjort (både dropp- och stick) har visat på förvisso lågt kH men tämligen stabilt Ph och inget nitrit; bevisligen är dock något fel i vattenkvaliten.

    Sannolikt jag har inte klarat av att dosera Askorbinsyra för att neutralisera Kloramin (vilket Sollentuna tydligen tillsätter i sitt vatten) samt haft för veka filter och gjort ett dåligt val när jag började med vattenbyte var 10-14:e dag istället för 6-10 dag. (Blev kaxig med den saken när jag bytte till något större kar...)

    Dessutom misstror jag ännu mer min förmåga att bedöma fiskarnas naturliga färg och beteende; Mina Endlershonor skiftar i rätt många varianter av beige och jag kan nu inte bedöma vilken av dessa som är den "rätta". Det har rent av dykt upp nästan vita honor medan de äldsta är mer grå än beige. Kanske sjukdomarna är mer vida spridda i karet än jag insett!?

    Så... Rekommendationer? ...Förutom att göra mig av med akvariet och skaffa en [till] kaktus? Vilken - om någon - av medicinerna ska jag köpa? Vad mer ska jag göra? Läxa upp mig! Lär upp mig! Skäll ut mig! GÖR MIG TILL EN BRA FISKMAMMA!
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Att en guppy då och då trillar av pinn ser jag inte som nåt ovanligt.
    Om bara dessa fiskar har dött sen i november så är det vad jag kan se ingen sjukdom, då hade du knappt haft en fisk kvar vid det här laget i så fall.

    Det enda konstiga var ju i så fall "syrebristen" som uppstod men det låter ju som att du lyckades åtgärda det.

    Så mitt råd är att släppa din oro.
    Har man guppy så får man nästan räkna med att en och annan dör ibland av okänd anledning.
    Och om det är någon som inte håller med mig så säg då det men av det du skriver så tycker jag att du verkar ta väldigt bra hand om dina fiskar

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #3
      Låter så lugnande att höra. §:o) Is i magen och invänta resultat av de förbättringar jag gjort innan jag tar vidare beslut alltså.

      Även om det är tre dödsfall för mycket så har det mycket riktigt inte varit fråga om någon massdöd. ...Såvida inte mina malaysier varit alltför effektiva med att göra sig av med liken. §xo)

      "Syrebristen" KAN mycket väl ha varit ammoniakförgiftning efter lite Zoopetgooglande jag gjorde samma dag; skall tydligen ge samma symptom och kan uppkomma just i samband med vattenbyten pga hastiga ph-förändringar eller nåt sånt.

      Tack innerligt för att du tog dig tid att läsa och svara! §:o)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag håller med Jesper till 100%, tvelksamt att dina fiskar haft en specifik sjukdom utan troligen mer otur.
        Syrebrist kan komma ändå, och att det skulle vara ev. amoniakförgiftning eller liknande är inte orimligt om pH:t höjdes markant efter vattenbytet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tazzrat

          • July 2012
          • 211

          #5
          Tack!

          Jag pustar ut o låter raringarna hämta sig efter veckans pärs!

          *pusta*

          Kommentar

          Arbetssätt...