Guldmolly tappar fjäll och har hinna över ögonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiyona
    • January 2014
    • 5

    Guldmolly tappar fjäll och har hinna över ögonen

    Hej,

    köpte nytt akvarium för 3-4 veckor sedan. 2 guldmolly, 4 platy, 5 kardinaltetror, en kampfisk och en mal.
    En kardinaltetra dog typ direkt, såg inte sjuk ut tror att det var stress.

    Min guldmollyhona var jättepigg i början, men för ca 1,5 veckor sedan började hon hålla sig undan, flämta en massa ibland vid botten omväxlande vid ytan och höll sig precis vid pumpen/filtret och började skita tunna glaslika trådar (det har varierat och ibland är det normalt ibland sådana trådar). Har dock kommit fram och ätit med de andra och försöker "dansa" när hanen kommer. Det har gått lite upp och ner men nu igårkväll när jag kollade akvariet såg jag plötsligt att hon var mycket sämre, har tappat en massa fjäll på kroppen (fjällen har inte varit direkt utåtstående utan hon verkar bara ha tappat fjällen) och har någon slags tjock hinna över ögonen, mer på ena ögat och lite mindre på andra. Fenorna ser lite slitna ut men inte jättemycket, hon håller dem tätt intill kroppen. Ser inga vita prickar (på stjärtfenan syns jättesmå gula fläckar men tror nog det är hennes färg som är så bara, hela hon är ju varierande gul/guld). Hon är inte onormalt tjock och inte onormalt smal.

    Jag har tagit ur henne och lagt i en egen behållare med lite saltat vatten och hon har överlevt natten iaf men ser fortfarande väldigt skabbig ut. Jag har bytt drygt en tredjedel av akvariets vatten och fyllt på med nytt med lite salt i (inte mycket men lite grann).

    Vad är detta för något? Ingen annan fisk verkar sjuk... någon av platyna har dock skitit sådär tunna glastrådar men inte visat något annat symptom och är hur pigga som helst. Är det smittsamt? Bör jag skaffa någon medicin?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Costia?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kiyona
      • January 2014
      • 5

      #3
      Tack för svaret! Jag pratade med affären där jag köpte den som snarare trodde det var någon slags svamp som brutit ut, troligtvis pga Mollyn odlats i vatten med högre salthalt och nu kommit till vatten med betydligt lägre salthalt. Så än så länge rekommenderade de att fortsätta ha den i vatten med mer salt, samt sa att den kan överleva men det beror på hur långt gånget det är.

      Kommentar

      • Kiyona
        • January 2014
        • 5

        #4
        Okej nu simmar den fisken med huvudet nedåt och stjärtfenan uppåt. Antar att det inte är svamp? Kan man medicinera med något??

        Den andra mollyn är kvar i stora akvariet men verkar hängig, håller sig bara vid pumpen/filtret och flämtar.

        Kommentar

        • Kiyona
          • January 2014
          • 5

          #5
          Nu är fisken frisk/pigg igen hade den i karantän i en tillbringare med lätt saltat vatten. Den blev bättre men inte bra. Sedan betydligt sämre igen och apatisk, såg död ut. Kollade vattnets värden och de var bra men upptäckte att temperaturen var för låg (22 grader) så har höjt till 25-26 och hade i medicin mot svamp och vita pricksjukan (affären tyckte det för säkerhetsskull). Tror framförallt värmen gjorde susen, efter att ha sett halvdöd ut så blev den istället väldigt pigg den har nu fått komma till de andra och oj så glad både hon och hanen blev. Nu är de nästan oskiljaktiga. Hoppas de håller sig bra nu!

          Kommentar

          Arbetssätt...