Tjock Svart neontetra, bär på rom eller tumör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    Tjock Svart neontetra, bär på rom eller tumör?

    Har en svart neontetra som är lite svullen, nu undrar jag om hon? bär på rom eller en tumör samt hur jag skall agera beträffande hennes vara eller inte vara?

    Klicka på bilden för större version

Namn: tjock svart neontetra.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,1 KB
ID: 2184508

    1/ Hur stort är akvariet?

    350 L

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Juwel interna Biofilter 6.0, Eheim 2028 Ytterfilter samt Aquel Turbofilter 1500L (n)


    3/ När startade du akvariet?
    För tre år sedan.

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    3st Stora Scalarer, 4 Boliviansk Fjäril, 20 st Neontetror, 3 st Rödmunstetra, 6 St C.Paleteus, 4 st Leoparddanio, 3st Otocinclus samt två Ancistrus.

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Svårt att uppskatta men en hel del. Halva botteytan ungefär.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? PH - ca 8 KH - 4

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet PH ca 7, KH 3 Nitrit O

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 1gång i veckan ca 35 %.

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? Förra lördagen.

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nope

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Nope

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nope

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. 3gr per dag, Tetra Min, Tetra Rubin granulates, Dr,Bassleer Biofish Food Forte samt Fryst Artemia Golden Gate

    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Vet inte om den är sjuk.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Nope, inte på 1 år.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Nej

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Nej

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? En Svart neontetra som svullnat över en viss tid, ca 1 vecka.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Japp!
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Den där är bara att ta bort. Det är en inre infektion och buken är full med var (varför är svårt att säga). Den kan leva ganska länge i det här tillståndet och vara ganska pigg men gör pinan kort.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • dreas
      • August 2005
      • 264

      #3
      Tack för ditt svar Åheim. Jag har avlivat henne nu och gjort en liten obduktion med förstoringsglas. Direkt när jag skulle sprätta upp henne från analöppningen och tryckte lite på magen kom en massa klar vätska utsprutandes. Såg ut som vatten. Väl inne i buken såg jag en massa vita ägg liggandes längst bak i buksäcken. Tarmarna fanns där men det hela såg lite gult ut. Jag hittade inga parasiter dvs maskar varken i bukhålan eller i tarmen. Någon som kan säga om detta var äggförstoppning eller en bakterieinfektion.

      kan tillägga att hon inte hade några utstående fjäll, åt och såg pigg ut. Var lite kämpigt att få tag i henne.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Massa klar vätska = ascites. Inte äggförstoppning el romförhårdning. Vad sedan ascitesen berodde på kan jag inte uttala mej om.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • dreas
          • August 2005
          • 264

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Massa klar vätska = ascites. Inte äggförstoppning el romförhårdning. Vad sedan ascitesen berodde på kan jag inte uttala mej om.
          Ascites är det bukvattensot? Brukar de inte ha resta fjäll då eller beror det på hur långt gången den är? Behöver jag medicinera karet nu eller skall jag vara mer observant nu ett tag?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ascites behöver inte bero på infektion, det kan vara andra orsaker till detta. Men jag förlitar mej här på mina medicinkunskaper. Bukvattensot kan man iofs kalla det eftersom det rör sej om överflödig vätska i bukhålan men avslutningen -sot brukar antyda infektiös orsak. Och du har rätt i att de resta fjällen kan tillkomma sent i förloppet pga det ökande bukomfånget. Var observant är alltid ett gott råd och medicinera för säkerhets skull oftast ett dåligt dito.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            Arbetssätt...