Neontetror dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazerbeam
    • January 2014
    • 35

    Neontetror dör

    Hej
    Har ett 110 liters akvarium där jag har diverse fiskar .
    För ca 2 veckor sedan köpte jag 10 neontetror. På 2 dagar har fem utav dessa dött.
    Vad kan det bero på? Jag tycker att dem har blivit magra.
    Tacksam för hjälp.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är enligt min erfarenhet tyvärr helt normalt att ungefär hälften av nyinköpta neontetror dör. Jag tror det beror på att de odlas med konstant tillskott av antibiotika, vilket gör att de växer fortare, men också stänger av deras immunförsvar. När de sen hamnar i ett akvarium med normal bakterieflora blir de sjuka och många dör. De som överlever första månaden brukar bli långlivade.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Lazerbeam
      • January 2014
      • 35

      #3
      Nu har även andra fiskar dött. Bl a två silverhajar, en ancistrus,en eldstjärt, en platy och en guppy.
      Har sett att mins platys och mina slöjstjärtar är röda vid gälarna. Har nu hällt i Easy Life Multicura. Så nu hoppas jag att det hjälper. Vill ju inte mista fler fiskar.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Fyll i svarsmallen under kategorin "Sjukdomar" så är det lättare för dom som kan här på forumet att ge dig ett svar

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Även om Multicura är en bredspektrum medicin så är det bästa att veta först vad det är man ska behandla och om det ska behandlas med medicin

          Kommentar

          • Lazerbeam
            • January 2014
            • 35

            #6
            1/ Akvariet är 110 liter 2/ Inbyggd Juwel pump
            3/ Köptes begagnat för ca 2 månader sedan
            4/ När akvariet köptes fick jag med 2 slöjstjärt ar och en pansarmal. Därefter har jag då och då tillsatt: 5 slöjstjärt ar, 10 neonatetror, 5 Guppy, 3eldstjärtar, 3 ancistrusmal och 2 silverhajar
            5/ Idag har jag kvar 4 slöjstjärtar, 4 Guppy, 2 eldstjärt ar, 2 ancistrus och en pansarmal
            6/ Har 2riktiga växter, vet inte vad de heter, samt en del konstgjorda.
            7/ Bra vattenvärde , fick det testat igår.
            8/
            9/ Byter ca 1/3 vatten var tionde dag
            14/ De får flingfoder varje dag, samt röda mygglarver varannan dag och två tabletter bottenfoder varannan dag
            Fiskarna började dö för 4-5 dagar sedan.
            17/Alla neonatetror har dött samt mina 2 silverhajar och en eldstjärt och en slöjstjärt och en guppy och en ancistrusmal
            18/ En del av fiskarna har börjat stå vid ytan.
            19/ Har sett på mina slöjstjärtar och platy att de är lite röda vid gälarna
            20/ Igår och idag har jag hällt i Easy Lite Multicura, men ingen verkan ännu. En guppy dog efter jag hällt i detta medel.
            21/ Det började med att neonatetrorna blev magra, sen dog de snabbt en efter en. Sen har det dött några andra efterhand, se ovan vilka, ungefär 2 fiskar per dag dör
            22/ Tar bort de döda fiskarna direkt

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Alldeles för många individer i ditt 110 liters kar. Läs på lite om dina fiskar så förstår du.
              Att fiskarna står vid ytan kan tyda på syrebrist. Förmodligen har du även för höga nitritvärden karet. Det pga för många och för stora individer till ditt kar + kanske även för mycket matande.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Lazerbeam
                • January 2014
                • 35

                #8
                Har inga nitriter i mitt akvarium. Alla vattenvärden är bra. Och fiskarna är inte stora. Och jag matar dem väldigt sparsamt, då jag vet att det.är farligt att övermata.
                Har varit i kontakt med en person som är ute och föreläser om akvarium och han har sett bilder på mina fiskar och han trodde att de gått någon gälsjukdom och att det ska hjälpa med Multicura.
                Undrar om någon varit med om detta problem??

                Kommentar

                • Jojje_
                  • January 2013
                  • 335

                  #9
                  Bara för att tillägga så dock i princip alla mina neontetror i både mitt Fluval Edge 46 liter, samt i mitt 54 liters.
                  Ett par överlevde men 90% dog utan någon förklaring.
                  Vissa tvärdog, andra fick nån vit böld, någon annan åt inte, ett par andra simmade som idioter tills de dog.
                  Skumt som fan.
                  Fluval Edge 46L
                  Projekt - Ciklidhörna

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Jo det är sant.. neoner är inte alltid så livskraftiga.

                    Den här artikeln tror jag kan vara bra för dig att läsa igenom tror jag.


                    Och så säger jag fortfarande. Läs på om dina fiskar vad de har för krav och hur stora de blir.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Jag har aldrig förlorat neon/kardinaltetror vid inkoppning eller den första tiden men däremot över tid har de haft lätt att dra på sig oika sjukdomar. Om man däremot räknar med att förlora hälften som azur tycker är normalt så är det nåt fel, antigen på fisken man köpt eller någonting omkring sin akvariemiljö!

                      Nu ska det iallafall bli intressant att se hur mitt droppfilter kommer leverera, nu när det finns en bra indikatorfisk i akvariet http://www.youtube.com/watch?v=1TOTx4zhaoE
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Vill tillägga att de har av nån anledning en jädra benägenhet att få i sig luft om dem plockar maten från ytan och det kan gå illa om dem inte lyckas göra sig av med den. Man bör därför smula i maten under ytan och lite fryst cyclops är ju aldrig fel.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...