Grumligt öga på min A. viejita

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Grumligt öga på min A. viejita

    Upptäckte idag att min Apistogramma viejita hane har ett grumligt öga. Han är kungen i karet och har ingen som bråkar med honom.

    Han äter och beter sig precis som vanligt. Men hans ena öga är som sagt grått och grumligt. Är det någon som vet vad det kan vara?

    Det är ett väl inkört kar och jag har haft honom i 1,5 år. Kan det vara ett ålderstecken?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
  • åheim
    • April 2006
    • 13117

    #2
    Det är gissningsvis en bakterieinfektion. 1dl salt/100L brukar ofta kunna få bukt med denna åkomma. Det kostar att ligga på topp så kanske är hanen lite mottagligare än de andra men det kan vara bra att fundera om vattenbytena räcker och om filtreringen fungerar bra.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Har kört samma vattenbyte i 1,5 år nu och det har fungerat klockrent: 20% i veckan. Och filtreringen ska det inte vara några fel på, alla värden är bra.

      Det är ett SA-kar jag har, ph 6,8. I karet går några tetror och ett gäng L-malar (Peckoltia compta). Inga problem att salta då?


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        Det kan jag inte tänka mig, det är så relativt lite salt man har i så det ska inte vara några problem.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ok, en sista fråga bara; kan jag ha i vanligt bordsalt, NaCl? Eller måste det vara typ Ektozon? Har också TM salt som jag har till mitt saltvattensakvarium.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13117

            #6
            Ta vanligt bordssalt eller grovsalt. Med eller utan jod spelar ingen roll när det ska användas en viss tid bara.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13117

              #7
              Hur har det gått men ögat?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...