Behandla skadad fena eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Behandla skadad fena eller inte?

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


    Jag har en Ancistus som har blivit skadat i det jag tror är ett slagsmål. Den andra Ancistrusen ser också lite tilltufsad ut. Det är ca en vecka sedan och de andra fenorna ser ut att vara på väg att läka. Men toppen på den ena sidofenan har blivit vit och jag tycker den ser luddig ut. Säkert nån typ av svamp på den döda vävnaden. Ska jag fiska upp henne och behandla henne? Med vad i så fall. Eller är det en sak som läker av sig själv om hon i övrigt är i god kondition?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Jag brukar köra såhär:
    Ingen behandling om skadorna inte blivit angripna (eller orsakade) av bakterier/svamp.
    Då håller jag bara koll så att det inte försämras. Vanligtvis läker ju fenorna av sig själva om man har bra vattenkvalite.
    Behandlar om skadorna blir blir större (dvs vid fenröta) och/eller angripna. Om det var min fisk skulle jag alltså behandla, själv har jag använt Myxazin tidigare och numera Multicura. Båda medicinerna ska vara/är snälla mot filterbakterier och därav har det blivit de jag använt då jag själv behandlat hela karet istället för att plocka upp enskild fisk/fiskar.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      La henne i ett eget kar som jag medicinerade med Tetra Med General Tonic. Det var det som fanns i affären. Detta gjorde jag i måndags kväll. Jag tycker det ser värre ut idag, dvs att längre del av fenan är död. Ska jag byta preparat eller vad tror ni?
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Eller ska man ta en sax och amputera den döda vävnaden innan man gör en ny behandling?
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Jättetrist när någon av ens fiskar råkar ut för skador så där. Speciellt om det är någon av favoriterna i karet. Hoppas att det går bra för din Ancistrus.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Körde du maxdos dvs 5 droppar per 10 liter?? Vid rejäla infektioner när du nu håvat ut fisken skulle jag ta max. Tveksamt om jag skulle amputera då du inte vet riktigt hur långt in i fenan problemet är.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Ja maxdos. Bytte vatten igår och diskade ur karet. Sedan fick hon gå till idag i omedicinerat vatten från 720n. Idag hade jag i ny dos plus lite salt. Detta med amputering är mer det att den skadade vävnaden lär ju aldrig bli frisk. Men kapar man av den så kanske den nya sårytan lättare läker. Svårt det här. Det är ju "bara" en fisk, vet inte hur långt man ska dra det.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Idag ser all död vävnad ut att vara borta. Hoppas det är så bra som det ser ut. Rygggfenan ser dessutom ut att ha läkt. Kanske går bra det här.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                Arbetssätt...