Sjuk fjärilsciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Sjuk fjärilsciklid?

    En av mina Fjärilsciklider har fått någon form av vit "finne" på sidan av huvudet, såg nu också att en av Nyckehålscikliderna har något liknande, fast på ena sidan bredvid bröstfenan. Tog några bilder med mobilen och tänkte höra om någon här har några idéer?

    Klicka på bilden för större version

Namn: fjäril1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,0 KB
ID: 2184499Klicka på bilden för större version

Namn: fjäril2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,7 KB
ID: 2184500
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    HIH troligen, lite dåliga bilder för att kunna säga mer säkert.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      HIH troligen, lite dåliga bilder för att kunna säga mer säkert.
      Okej, så vad kan man göra åt sånt?
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du kan medicinera fisken/karet, men rent konket skulle jag tippa på en 10% överlevnadschans. Tyvärr.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Tyvärr ser det ut som det mitt palettpar fick och de klarade sig inte tyvärr, trots medicinering...
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Du kan medicinera fisken/karet, men rent konket skulle jag tippa på en 10% överlevnadschans. Tyvärr.
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Tyvärr ser det ut som det mitt palettpar fick och de klarade sig inte tyvärr, trots medicinering...
            Så bästa lösningen är att håva upp dom sjuka och avliva? Eller menar du att överlevnadschansen gäller hela besättningen?
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Skulle det nu vara HIH (Hål I Huvudetsjukan) är det en ganska segdragen process att få en sjuk fisk att bli frisk igen, om den ens blir det.
              Är det som i ditt fall en fjärilsciklid som drabbat,. är detta tyvärr inte så ovanligt då de ofta kan vara lite känsligare än andra fiskar. Antingen HIH eller popeye får de ofta när det är något som inte stämmer, och det kan räcka med lite stress ihop med lite nedsatt immunförsvar så är det kört. Många säger att det är dålig vattenkvalité som gör att fiskar får detta, men det är jag tveksam till, i de flesta fallen.
              Jag hade personligen plockat upp fisken och tagit bort den, om det är HIH...

              Håll sedan en bra koll på de övriga fiskarna den närmsta tiden.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Skulle det nu vara HIH (Hål I Huvudetsjukan) är det en ganska segdragen process att få en sjuk fisk att bli frisk igen, om den ens blir det.
                Är det som i ditt fall en fjärilsciklid som drabbat,. är detta tyvärr inte så ovanligt då de ofta kan vara lite känsligare än andra fiskar. Antingen HIH eller popeye får de ofta när det är något som inte stämmer, och det kan räcka med lite stress ihop med lite nedsatt immunförsvar så är det kört. Många säger att det är dålig vattenkvalité som gör att fiskar får detta, men det är jag tveksam till, i de flesta fallen.
                Jag hade personligen plockat upp fisken och tagit bort den, om det är HIH...

                Håll sedan en bra koll på de övriga fiskarna den närmsta tiden.
                Okej, då får det bli till att ta bort den, såg nu att den har något hålliknande på huvudet, även om det som syns mest är dom där finn-liknande vita prickarna. Tror han har två-tre såna såna och kanske 3-4 hål-liknande saker på huvudet.

                När det gäller Nyckehålscikliden så är det pop-eye och en liten vit "finne" strax nedanför ögat...

                Kan det kanske vara stressen av temperaturhöjningen från knappt 26 till drygt 28 tillsammans med ankomsten av fem diskus som ställt till det då? På tal om stress alltså för vattenkvalitén har nog aldrig varit högre, mätte nitrit och hade 0 där och byter just nu 50 % två gånger i veckan

                Tack för svaren förresten
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Att Fjärilen blir sjuk blir jag inte så förvånad över, har själv aldrig klarat av att hålla dessa juveler vid liv mer än något halvår. Detta är orsaken till att jag aldirg köper dessa mer.
                  Sedan om din Nyckelhål har fått liknande skit kan kanske mer räknas som oflyt, om det nu är detta de råkat ut för. Som sagt, det är svårt att säga vad det är utan att se fisken IRL, men vita finnar på ciklider brukar inte sluta så bra...

                  Fjärlilen hade jag tagit bort, men avvaktat med Nyckelhålen för att se hur den artar sig.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Att Fjärilen blir sjuk blir jag inte så förvånad över, har själv aldrig klarat av att hålla dessa juveler vid liv mer än något halvår. Detta är orsaken till att jag aldirg köper dessa mer.
                    Sedan om din Nyckelhål har fått liknande skit kan kanske mer räknas som oflyt, om det nu är detta de råkat ut för. Som sagt, det är svårt att säga vad det är utan att se fisken IRL, men vita finnar på ciklider brukar inte sluta så bra...

                    Fjärlilen hade jag tagit bort, men avvaktat med Nyckelhålen för att se hur den artar sig.
                    Nej, jag har också läst att dom är känsliga men tänkte att det kunde vara värt ett försök, dom har ju ändå överlevt tre månader alla fem, men nu har jag i alla fall tagit bort den sjuka. Nyckehålet får vara kvar så länge, hoppas den blir bättre, den är hursomhelst nere bland rötterna och verkar rätt svårfångad.

                    Tack än igen för hjälpen
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Hoppas det går vägen, och lycka till!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...