Malawi som kliar sig, har provat mycket och börjar få slut på alternativ.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smen72
    • January 2014
    • 3

    Malawi som kliar sig, har provat mycket och börjar få slut på alternativ.

    1/ Hur stort är akvariet?
    450 Liter
    2/ Vilken filtrering använder du?
    1 Juwel internt 1500 l/min pump med nästan enbart filtervadd + Eheim 2080 ytterfilter
    3/ När startade du akvariet?
    6 månader sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    -
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Demasoni 7st 4-5cm
    Golden 4st 4-5 cm
    Mary Gold 6st 5-6cm
    Ancistrus 4 st
    Aulonocara 2 st (jodå det går, ganska vit täckning)
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Ja,3 Anubias, växer så det knakar.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Standard för Lund, mjukt vatten, tillsätter bikarbonat till ca PH 7,8 vilket även pressar upp KH till ca 8
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH 7,8, kH ? Har inget problem med nitrit pga mycket filtermassa per gram fisk :-)
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    1 gång i veckan 33%. Tillsätter Aquasafe, EasyLife, lite salt + 2 msk bikarbonat vid vattenbyte.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    6 dagar sedan, 33 %
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nej
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Räkmix, Flingor, NLS
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Ca två månader sedan, fiskarna började klia sig mer, mest en i början men sedan flera. De kliar sig inte supermycket, ca en fisk i minuten, ca 50% kliar sig de andra inte. Drar kropp och gälar upprepade gånger mot sand eller stenar, ibland lossnar fjäll då de kliar sig mot vassa stenar (har två ölandsstenar i karet). Isolerade första offret som även hade synliga tecken (se 19) och testade höjd temp samt protozin när det inte bet.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    1 golden 2 Auloconcara 1 demasoni, några veckor emellan
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan;
    Nej inget konstigt förutom att de kliar sig mer.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Mycket svårt att se, inga prickar förutom på offer no 1, flera andra har märken som effekt av kilandet, man kan se att fjäll har fått stryk. 1 aulonocara fick små vita prickar samt några fina vita fjun som stack ut, som små hårstrån. Testade höjd temp 32 grader + salt + Protozin utan förbättring, efter tre veckors försök så avlivades den.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Ja
    32 grader 7 dagar + salt (dödade en gammal fisk).
    Dactymor (verkningslöst)
    Protozin (stort sett verkningslöst + 1 golden dog och 1 demasoni)
    Esha 2000 (blev bättre under behandling men kliar sig igen några dagar efter)
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Aulonocaran började sedan kom de andra efter. Börjar fundera på om det bara är normalt men har haft flera av fiskarna i 12 månader utan att jag sett dem bete sig såhär och Esha 2000 tog bort beteendet några dagar. Det skall nämnas att alla fiskar äter bra och även leker så de verkar inte vara i förskräckligt skick dock ökar kliandet långsamt. Fattar inte vad det kan vara och vad jag har för alternativ kvar? Har även installerat UV filter (Eheims största) utan någon större effekt. En sak jag funderat på är att jag har svårt att få vattnet partikelfritt trots mycket filtervadd, mycket små runda vita partiklar i vattnet, UV utan effekt. Alla tips är välkomna!
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Är långt ifrån expert men jag skulle gjort på exakt samma sätt som du vad gäller det mesta (har dock ingen erfarenhet av medicinering).

    Mina malawi kliade sig något under den första veckan i akvariet som sedan avtog nästan helt. Dock "Skrubbar" de sig mot sten och botten, vibrerar och stilar sig för varandra. Är visst ett normalt beteende men det verkar ju vara betydligt mer än så i ditt fall

    Vad använder du för vattentester? Det finns ingen risk för att dina vattenvärden är annorlunda mot det uppmätta?
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • smen72
      • January 2014
      • 3

      #3
      Tack för svaret!
      Ja, det känns som att det blivit lite för mycket av det "normala" beteendet så att säga, just det att de skrubbar bort fjäll känns som det är lite över gränsen. Om jag bara kunde se några prickar eller något annat tydligt men det gör jag inte.Till saken hör också att jag blandade chokladciklider med några av mina malawi vid uppstarten av karet och då fick chokladcilkliderna typ vita prick efter en dryg veckas samliv, höjd temp + salt fick bort prickarna på chokladcikliderna men funderar på om jag har något i karet som är svårt att få död på......
      Jag kör bara med snabbstickor (Esha) så de kan säkert vara lite missvisande men de visar olika värden iaf ;-). Efter vattenbyte idag hade jag PH 7,2 KH8 Nitrat 10 och nitrit 0. Tycker jag byter vatten så ofta samt har så lite stora fiskar i karet att vattenvärdena borde vara ok men som sagt, börjar känna att jag har slut på lämpliga förklaringar.

      Kommentar

      • smen72
        • January 2014
        • 3

        #4
        Uppdatering över en månad senare.
        Man skall säkert vara sparsam med mediciner men i mitt fall verkade det som att Esha 2000 fixade biffen kanske tillsammans med UV. Nu mår fiskarna bra igen och bortkliade fjäll har växt tillbaka. Ingen mer fisk dog och de kliar sig nu "normalt" mycket. Skönt att det löste sig.

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Ursprungligen postat av smen72
          Uppdatering över en månad senare.
          Man skall säkert vara sparsam med mediciner men i mitt fall verkade det som att Esha 2000 fixade biffen kanske tillsammans med UV. Nu mår fiskarna bra igen och bortkliade fjäll har växt tillbaka. Ingen mer fisk dog och de kliar sig nu "normalt" mycket. Skönt att det löste sig.
          Underbart, grattis!
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          Arbetssätt...