Vita prickar på våra Kardinal tetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lotusante
    • January 2014
    • 4

    Vita prickar på våra Kardinal tetra?

    Vi har haft Kardinal tetra i många år, de verkar ha trivts bra. Förra helgen köpte vi 10st till.
    Det började inte speciellt bra, en var död redan när vi kom hem med dem. Det kanske inte är så ovanligt att nån dör i transporten, men har aldrig hänt oss förut...
    Dag 2 började jag se vita prickar på 2st av de större kardinalerna. Vi åkte till butiken dagen efter och förklarade symtomen. De verkade direkt veta vad som var felet och gav oss Fura Mor-P att behandla med.
    Nu en vecka senare har 14st kardinaler dött och de två sista även de täckta av prickar...

    Någon som har en ide vad vi kan göra? Varken våra malar eller Platy verkar ha några symtom. Man törs ju inte köpa nya kardinaler i och med att vi inte verkar kunna få bukt på smittan.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Hej och välkommen hit!
    om du har en bild så säger den mer än tusen ord
    ladda upp ett foto via photobucket eller liknade tjänst så hjälper det till mycket
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Lotusante
      • January 2014
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Hej och välkommen hit!
      om du har en bild så säger den mer än tusen ord
      ladda upp ett foto via photobucket eller liknade tjänst så hjälper det till mycket
      Det var inte lätt att fota de små rackarna :-)
      Hoppas ni kan tyda något med denna bild:

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Det ser ut som vita prick, sa han i affären detta med?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Hoppas att de som kan bättre det här med sjukdomar kan titta till i tråden
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Lotusante
            • January 2014
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Det ser ut som vita prick, sa han i affären detta med?
            Ja, de var vad de sade också. Men det är väl en parasit om jag fattat rätt. Mor-P som de rekommenderade verkar inte mot parasiter vad jag kan läsa mig till. Men de verkade säkra på sin sak...

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Vet inte riktigt vad det är för sorts medicin men jag har haft vita prick nyligen och då använde jag protozin, fick köra två kurer nästan på raken för att det skulle gå bort.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Lotusante
                • January 2014
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Vet inte riktigt vad det är för sorts medicin men jag har haft vita prick nyligen och då använde jag protozin, fick köra två kurer nästan på raken för att det skulle gå bort.
                Kan vi ha satt in behandling för sent? Vi började behandla dagen efter vi sett första prickarna på två fiskar. Nu, en vecka senare är alla 16 kardinaler döda, och behandlingen pågår fortfarande. De klarade sig alltså inte ens under de 8 dagar man skulle behandla dem. Helt symtomfria fiskar har fått prickar och dött under behandlingen. Det gör att man tvivlar lite på preparatet.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Jag hade bytt medicin, höjt tempen till ca 29 grader gärna 30 grader om jag varit dig, så tråkigt att höra att så många dött.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...