Hjälp parasier + rom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    Hjälp parasier + rom!

    Mina fiskar kliar sig och de har börjat göra det mer och mer. Hur får jag bukt med parasiterna utan att skada rom + yngel från mina kakaduaciklider? Jag har höjt tempen till 28 grader, är det skadligt för romen eller ynglen? Dagligt vattenbyte 40% gör jag också. Kan jag ta bort pansarmalarna o ha de i ett eget kärl och medicinera de med medicin och använda salt i akvariet utan att skada rom/yngel? Hur mycket salt ska jag ha då till mitt 105L kar?
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Vad har du för parasiter och hur vet du att de har parasiter? Fisk som kliar sig behöver inte ha parasiter. Något annat kan vara fel. Du kan testa med en matsked grovt salt per 100 liter verklig vattenvolym (räkna bort inredning, att volym räknas på yttermått osv). Det borde både malar och yngel fixa. Om du har vita prick så köp en specifik medecin. Ju mer specifik, desto skonsammare för akvariet generellt sett.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      De har inga vita prickar och inget annat synligt heller. De äter bra men en pansarmal och en svärdbärare verkar vara väldigt irriterade och simmar upp o ner hela tiden och kliar sig mot växter o stenar. Idag började några neontetror klia sig också. Det är bara ottosarna som jag inte sett klia sig ännu. Det är som att det har spridit sig från någon ny fisk och fler och fler börjar klia sig för varje dag.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #4
        Något är fel men det är svårt att säga vad. Om du byter vatten varje dag så kan du nöja dig med mindre. Det kan finnas otrevligheter i vattnet t ex. Kolla om det blir bättre med vattenberedningsmedel och håll uppsikt efter prickar. Sedan tror jag att kakaducikliderna kan få problem att ta hand om yngel tillsammans med svärdbärare. Även neon äter yngel om det simmar främför nosen på den.
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Nu har jag haft in 3/4 matsked jodfritt grovsalt.

          Jag får plocka ur svärdbärarna och neonerna innan ynglen blir frisimmande eller om kakaduahonan blir trött av angreppet.

          Jag har i nitrivec i vattenbytesvattnet eftersom akvariet är nystartat, vattenberedningsmedlet har tagit slut men jag luftar ur kloren ordentligt innan bytet. Jag använder en balja som mellankärl. Jag har även i några droppar ekbarkextrakt så pH blir ungefär 6.8 (svårt att få lägre stabilt med kalk i gruset).

          Är det bra att hålla vattnet vid 28 grader?
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Rommen försvann bara en dag och jag har inte sett till några yngel, de blev nog uppätna.

            Nu har jag hållt på med salt/värme-kuren i ett par dar och jag kan inte se någon direkt förbättring. Det verkar som att fiskarna siktar in sig på hjälarna när de kliar sig och de andas rätt frekvent trots att genomströmmningen är god (700l/h i 105L minus tillverkarens överdrift). Kakaduacikliderna stod också med hjälarna utspända långa perioder (syns bäst på hanen), har det med leken att göra eller kan det röra sig om en parasit på hjälarna?
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Det kan vara riskabelt att öka värmen om man misstänker parasiter de kan utvecllas hastigt i högre temperatur.
              Gälparasiter kan man få av stress dålig hygien för många fiskar,
              behandling Sera mycopur tex.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Är inte tanken att de ska dö snabbare och inte kunna föröka sig med hjälp av saltet?

                Hur påverkar medicinen mina växter?

                Tacksam för alla svar!
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  saltet påverkar väl inte parasieterna om du inte öser ner massor?
                  om dom har öppna gälar, andas fort & kliar sig så borde det ju vara parasiter på gälarna..
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    • June 2002
                    • 1081

                    #10
                    Saltets främsta effekt är nog att de förhindrar salter från att fly från kroppen samt vatten från att strömma in. Dessutom ökar det fiskens slemproduktion.
                    Mvh. Ola
                    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      Då får jag väl ge mig på en medicinering och hoppas på att växterna inte tar skada.
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        • June 2002
                        • 1081

                        #12
                        Du vet ju inte om du har parasiter och om de har det vilka det är. Medecinering gör troligen mer skada än nytta i det här läget. Om vi antar att det är något fel på vattnet som orsakar skador på slemskiktet vilket får fiskarna att klia sig så kommer då att göra problemet mångfallt större genom att medecinera.
                        Mvh. Ola
                        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Ok, då väntar jag lite till och sänker temperaturen sakta till 25 grader igen. Tack för alla svar!
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          Arbetssätt...