Plötslig död av L-mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tellic
    • October 2013
    • 24

    Plötslig död av L-mal

    Har haft igång mitt SA-kar nu i några månader. Införskaffade en Segelfenspleco från Arken Zoo för cirka 1 månad sedan.
    Idag hittade jag den plötsligt livlös på botten - resten av invånarna (skalarer och tetror) var fullt livliga och inga tecken på sjukdomar.

    Akvariet är relativt tättplanerat, mörk botten, innehåller flera rötter och fiskarna matas med flingfoder. Har bra ytcirkulation och normal algväxt.


    Vad kan ha orsakat döden?
    350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas
  • Jens79
    • September 2013
    • 200

    #2
    Har du testat vattnet?

    /Jens

    Kommentar

    • tellic
      • October 2013
      • 24

      #3
      Ja. Nitritvärde är noll. Ph-värde på 6.5 - 7.0.
      350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Du skriver inte vad du gav malen för sorts mat? För jag antar att du matade den...
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • tellic
          • October 2013
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av henrikl
          Du skriver inte vad du gav malen för sorts mat? För jag antar att du matade den...
          Har matat den med vanligt flingfoder. Har haft samma mal förut som levde i många år på flingfoder så jag körde på detta alternativet igen.
          Sen har ju akvariet en hel del alger som den tagit under en lång tid.

          Kan det bero på matningen?
          350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            är du då verkligen säker på att den åt mat? var det några symtom innan fisken dog?

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Att din andra mal åt flingfoder betyder inte att den här malen fattade att hen skulle göra det. Eller tyckte om det. Eller hann med.
              Bottenlevande fiskar brukar behöva sjunkande tabletter.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • tellic
                • October 2013
                • 24

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Att din andra mal åt flingfoder betyder inte att den här malen fattade att Den skulle göra det. Eller tyckte om det. Eller hann med.
                Bottenlevande fiskar brukar behöva sjunkande tabletter.
                Har ingen aning om hur den åt eller ej. Jag baserar ju det på en tidigare erfarenhet då det är exakt samma art.
                350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  De flesta malar äter på nätterna och då brukar det inte finnas några rester kvar. En algätande mal klarar sig ett tag på alger men behöver komplettera med sjunkande tabletter som den äter när inga fiskar kommer åt maten. Den malen du har blir stor o kräver en hel del mat.
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...