Vad kan mina fiskar drabbats av?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pillur
    • June 2013
    • 25

    Vad kan mina fiskar drabbats av?

    Hej!
    Jag har ett 200 l akvarium med allt inbyggt, (ett juwel lido200). Jag startade det i juni och har sakta men säkert fyllt på med invånare.
    Har inte köpt nån fisk eller lagt ner något nytt i akvariet på över en månad. Gör regelbundna vattenbyten varannan vecka med 40-50 l. Försöker krama ur filtrena i akvarievatten m jämna mellanrum. Tillsätter även något medel med nyttiga bakterier samt ett annat medel som tar bort klor mm. och växtmedel i samband m bytena.
    nu till mitt problem- mina fiskar dör en efter en helt plötsligt.
    Gjorde precis ett vattentest av akvarievattnet hos djuraffären för att se om dom kunde hjälpa mig men det enda som var fel var att det var lite högt nitrat (inget nitrit). Så nu ska jag rengöra mer noga samt göra ett större vattenbyte ca 50% men på djuraffären så trodde dom att detta inte var orsaken till fiskdöden utan troligen nån parasit?
    Alla fiskar som dött har fått "slagsida" och har hängt sig fast vid nån växt etc. En fisk ( gurami) svällde även upp, då tog jag bort den. Igår hade en siamesisk algätare svullen illröd analöppning så den tog jag också bort. Nu har jag en gurami som verkar pigg o äter men som har som små hål eller skador runt huvudet samt i bakfenan?!
    Är det någon som vet vad som drabbat mitt akvarium??? Mycket tacksam för svar.
    Från en vilsen Nybörjare!!
Arbetssätt...