Fiskar dör, jag hittar ingen anledning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

    Fiskar dör, jag hittar ingen anledning

    Hej! Jag har inget eget konto på Zoopet så jag lånar min flickväns.

    För ungefär två veckor sedan köpte jag 5 prinsessan av burundi och en ancistrus till mitt 110 liters akvarium. Jag märkte efter någon dag att fiskarna var slöa men jag tänkte att det berodde på att de var lite stressade efter flytten osv. Men efter ytterligare några dagar började det kännas onormalt då de gömde sig konstant. I torsdags dog den första fisken. Den kunde inte simma, utan den flöt runt lite i strömmen och när den väl försökte simma verkade det som om den inte kunde styra kroppen då den simmade upp och ner, lodrätt och på sidan. Sedan dog en till, och nu är det en tredje som ligger på botten och verkar lika stel som de andra som har dött. Det konstiga är att malen mår jättebra. Jag tror inte att de har slagits då de verkar vara för slöa för det och jag har kollat på dem väldigt mycket utan att se att de har bråkat.

    Jag har testat nitrit och den ligger på 0, och mitt ph ligger på 8-8,5. Har testat allt med dropptest så jag tror inte testerna visar fel. Prinsessorna ska ju vara ganska ljusa men mina har blivit lite mer gråaktika än de var i affären. På den som ligger stel på botten kan man se några mer vitaktiga partier precis vid ryggfenan, men det är inte vitaprick för det ser mer ut som om det är lite pigmentförändringar.

    Har bra ytrörelse på vattnet, använder easylife ffm.
    Senast redigerad av FeliciaC; 14 December 2013, 20:22.
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Vad för temperatur i karet?
    Hur lång resväg (och ressätt) och sedan tid innan fiskarnas påsar ? landade i akvariet för temputjämning?
    Hur lång tid för temputjämning?

    Kommentar

    • FeliciaC
      • March 2013
      • 71

      #3
      Tempen håller sig mellan 25-27 hela tiden.
      De låg i sina påsar inpackade i tidningspapper i kanske 15-20 minuter under bilfärden.
      Temputjämningen tog runt en halvtimme har jag för mig.

      Nu har sista fisken dött den med.
      Fiskarna får någon typ av ljusa fält??
      Här är en bild om nån kan hjälpa mig att identifiera vad felet har varit?
      54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
      375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

      Kommentar

      Arbetssätt...